غنچه های قیام

مشخصات کتاب

سرشناسه : ایرانی، حسین، 1325 - 1387.

عنوان و نام پدیدآور : غنچه های قیام: ایرانیان، زمینه سازان نهضت جهانی مصلح موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف/ حسین ایرانی.

مشخصات نشر : قم: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود( عج)، 1395.

مشخصات ظاهری : 104ص.

شابک : 30000ریال: چاپ چهارم: 978-964-7428-56-9

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

یادداشت : کتابنامه:ص.103.

موضوع : مهدویت -- انتظار

موضوع : Mahdism -- *Waiting

موضوع : مهدویت-- انتظار-- احادیث

موضوع : Mahdism -- *Waiting -- Hadiths

موضوع : مهدویت -- انتظار -- جنبه های قرآنی

موضوع : Mahdism -- *Waiting -- Qur'anic teaching

موضوع : ایرانیان و چهارده معصوم

موضوع : *Iranians and Fourteen Innocents of Shiite

رده بندی کنگره : BP224/4 الف87غ9 1395

رده بندی دیویی : 297/462

شماره کتابشناسی ملی : 4543212

ص:1

اشاره

غنچه های قیام

ایرانیان، زمینه سازان نهضت جهانی مصلح موعود(عج)

Ÿ مؤلف: حسین ایرانی

Ÿ ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)

Ÿ نوبت چاپ: چهارم _ آبان 91

Ÿ شابک: 978-964-7428-56-9

Ÿ شمارگان: دو هزار نسخه

Ÿ قیمت: 2500 تومان

تمامی حقوق© محفوظ است.

- قم: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، مرکز تخصصی مهدویت/ خیابان شهدا/ کوچه آمار (22)/ بن بست شهید علیان/ ص.پ: 119- 37135/ همراه: 09109678911/ تلفن: 7737801/ فاکس:7737160

- تهران: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)/ تلفن: 88959049/ فاکس: 88981389/ ص.پ:355-15655

www.imammahdi-s.com m info@imammahdi-s.com

با قدردانی و تشکر از همکارانی که در تولید این اثر نقش داشته اند:

اعضای محترم شورای کتاب حجج اسلام مجتبی کلباسی، محمدصابر جعفری، مهدی یوسفیان، محمدرضا فؤادیان و آقایان احمد مسعودیان (مدیر داخلی)، حسن صادقی زفره (ویراستار)، عبدا... شریفی (مدیر فروش)، مرتضی دانش طلب (مدیر مالی)، رضا فریدی (صفحه آرا)، عباس فریدی (طراح جلد) و کلیه کسانی که ما را یاری نمودند.

مدیر مسئول انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)

 حسین احمدی

09089-5

ص:2

بسم الله الرحمن الرحیم

ص:3

الحمد لله رب العالمین والصلوة والسلام علی محمد النبی صلی الله علیه و آله و سلم

وعترته الطاهرین علیهم السلام

اللّهُم کُن لِوَلیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن، صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَی آبائِه فی هذِهِ السّاعَة وَفی کُلِ ساعَة، وَلیَّاً وَحافظاً وَقائِدَاً وَناصراً وَدَلیلاً وَعَیناً حَتّی تُسْکِنَهُ اَرْضِکَ طَوْعَاً وَتُمَتِّعَه فیها طَویلاً.(1)

ص:4


1- سید بن طاووس، مصباح المتهجد و سلاح المفید، ص630؛ المصباح، ص779؛ مصابیح الجنان، ص584.

فهرست مطالب

پیشگفتار7

انتظار15

ضرورت زمینه سازی و آمادگی25

ایرانیان در کتاب و سنت29

زمینه سازان مشرق زمین35

یاوران قیام40

قم قبل از ظهور43

قیام خراسانی50

مردانی از طالقان52

خوزستان55

زمینه های دیگر56

یک سؤال58

دانستنی های مهدویت63

الف – تاریخچه کوتاه و گویا امام زمانΑ63

ب: اصحاب حضرت مهدیΑ66

ج: مکان ها72

نیابت عامه در عصر غیبت77

توقع او در توقیعات79

نبایدها و آسیب ها و آفت ها85

سیمای جهان در حکومت مهدیΑ96

١_ قانون و دین واحد با احیاء و اجراء کتاب و سنت96

ص:5

٢_ مدیران و کارگزاران صالح97

3_ نوآوری و تحول سازنده98

٤_ امنیت راه ها و اجتماعی99

5_ رشد علم و عقل100

6_ عدالت فراگیر101

7_ بهبود اخلاق فرد و جامعه102

8_ شکوفایی اقتصادی و رفاه103

9_ عمران و آبادی104

10_ خشنودی جهانی105

افق آینده در دعای عهد107

فهرست منابع109

ص:6

مقدمه

اندیشه مهدویت، پاسخگوی کامل و جامع به خواسته و نیاز دیرین انسان ها در اصلاح وضعیت نابسامان زندگی بشری است.

مهدویت نه فقط برای فردای مبهم بشریت، تصویری روشن و زیبا عرضه می کند که امروز بشر نیز در گرو فهم و معرفت این موضوع است. نشناختن راه، اهداف و جایگاه امام و وظایف ما در قبال او، همان زندگی جاهلی است که مرگ جاهلی را در پی دارد و روایات بسیاری به آن پرداخته اند.

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در جهت تحقق این هدف مهم اقدام به نشر کتاب های ارزشمندی نموده است. در همین راستا چندی پیش فاضل نستوه حضرت حجت الاسلام والمسلمین حسین ایرانی کتاب حاضر را برای انتشار در اختیار این بنیاد قرار دادند و در جریان انجام کارهای مقدماتی کتاب بارها تماس گرفته و کار را پی گیری می کردند. در آخرین مرتبه

ص:7

تماس در عین کسالت و رنجوری از بیماری، بر این که آرزوی ایشان نشر این کتاب است تأکید فرمودند.

ولی افسوس که فرصت نشد که در زمان حیات، ایشان را با انتشار این کتاب شادمان سازیم گر چه یقین داریم هم اکنون نیز که ایشان در بین ما نیستند و پس از عمری مجاهده و مبارزه در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به دیدار یار شتافتند، شادمان خواهند شد.

لازم است در این مختصر از تلاش های مجدانه ایشان در هیأت امنای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) و هم چنین انتشارات این بنیاد تشکر و قدردانی کرده و برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل طلب نماییم.

مرکز تخصصی مهدویت

ص:8

پیشگفتار

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (با توجه به همه ناباوری های تحلیل گران و سیاستمداران داخل، خارج، شرق و غرب) در جهان چه می گذرد؟

 انقلابی دینی با تفکر اسلامی و حرکت های توده ای و مردمی بدون سلاح نظامی و کودتا به رهبری روحانیت شیعه در جهانی که دین را افیون ملت ها و بشر را بی نیاز از وحی و آیین خدایی دانسته که از دریچه های گشوده شده دانش و عقلانیت تبلیغ کرده به پیروزی رسید!

و مدیریت سیاسی خود را بر اساس اسلام و دکترین نوین ولایت فقیه در نماد حکومت ارائه و پیاده نموده، مکاتب سیاسی دنیا را شگفت زده کرد و استقرار و استمرار آن با رهبری امام قدس سرّه (ولی فقیه) و مقاومت و ایثار ملت هوشیار و تبعیت از رهبری تضمین گردید.

تمام توطئه های داخلی و خارجی (اعم از ترور، انفجار کودتاها، تحریم ها و تحمیل جنگ ناجوانمردانه هشت ساله در آغاز انقلاب با وجود انبوه نابسامانی های کشور) را از بین برد و در تمام عرصه ها پیروز شد!

ص:9

حال سخن این است که رسالت ما در برابر چنین انقلابی و آینده و فرداهای نیامده چیست؟!

آیا بی تفاوت باشیم و چونکه فردا شود فکر فردا کنیم و ماییم و امروز که باید در رفاه و راحت باشیم؟

آیا با دید منفی آینده را بنگریم و آینده را عدم بدانیم و ما راهی برای دست یابی و ارزیابی به آینده نداریم مگر می شود دیوار تاریخ را سوراخ کرد؟

از آنجا که رفتار زیبا و زشت امروز هر ملتی در سرنوشت دنیوی و اخروی او تأثیر دارد باید نگاه مثبت و مسئولانه به آینده داشته باشیم و باید چراغ فرداها را امروز روشن کنیم آینده گرایی،  واقعیت گرایی است زیرا آموزه های دینی، علم، عقل و تجربه تاریخ بر این حقیقت تأکید دارد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید:

«از فرار در مقابل دشمن شرم دارید که ذلت و خواری شما را حتی در نسل های آینده تثبیت خواهد کرد».(1)

ایشان می فرماید:

«نسبت به بندگان خدا و شهرها و مکان ها از خدا پروا کنید زیرا شما مسئول اعمالتان هستید حتی نسبت به خانه ها و حیوانات از شما

ص:10


1- نهج البلاغه، خطبه 66 «واستحیو من الفر فانه عارٌ فی الاعقاب».

خواهند پرسید».(1)

یعنی نه تنها در برابر رفتار شخصی خود مسئولید بلکه تمام اعمال آدمی حتی در رابطه با طبیعت و محیط زیست و عمران مؤثر بوده و آ دمی مسئول خواهد بود.

در این میان قدرت های استکباری و استعماری با اتکا به توان نظامی، اقتصادی و رسانه های شیطانی خود مدعی اند، امروز و آینده را در اختیار دارند.

لیکن محرومان حق باور و خداجو علاوه بر لزوم آمادگی مادی (أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ... و تا می توانید در برابر آنها قوه و امکانات آماده کنید…(2)) بیشتر به نقش ایمان و ارزش های معنوی و وعده های الهی اعتماد دارند که این باور ریشه در آموزه های دینی و تاریخ دارد، همانند:

«یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ؛ دست و قدرت خدا بالاتر از هر دستی است».(3)

«إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَادِ؛ همانا پروردگارت در کمینگاه ستمگران است».(4)

ص:11


1- نهج البلاغه، خطبه 167، «اتقوا الله فی عباده وبلاده فانکم مسئولون حتی البقاع والبهائم»
2- انفال (8)/ 60.
3- فتح (48)/ 10.
4- فجر (89)/ 14.

«إِنْ یَنْصُرْکمْ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکمْ؛ اگر خداوند شما را یاری کند هیچ غلبه گری بر شما نخواهد بود».(1)

«إِنَّ کیْدَ الشَّیْطَانِ کانَ ضَعِیفًا؛ قطعاً مکر و توطئه های شیطان سست خواهد بود».(2)

پیروزی، بقاء و صدور این نهضت از نمادهای درخشان نصرت غیبی خدا و نقش ایمان و معنویت ملت است. و این همان تحقق پیشگویی اعجازگونه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود که از ایشان نقل شده است:

«آنها کسانی اند که به واسطه روح الله دوست هم و متحد می شوند بدون اینکه هدف مادی و خویشاوندی داشته باشند، آنان شیعیان تو هستند و تو ای علی علیه السلام امام و پیشوای آنان می باشی(3)».

سخن رسول خدا را می توان حقیقتی درباره انقلاب اسلامی و رهبری آن و جایگاه ایرانیان در زمینه سازی حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دانست؟! (آن هم با توجه به تعبیراتی در روایات؛ مثل رجلٌ من اهل قم، رجل من ذریتی، یخرجون من المشرق و …)

ص:12


1- آل عمران (3)/ 160.
2- نساء (4)/ 76.
3- بحار الانوار، 68/139، بشارة المصطفی، ص200، «هم قوم تحابوا بروح الله علی غیر انساب واموال اولئک شیعتک وانت امامهم یا علی»

نوید پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، ما را برای آینده آماده و امید وار می سازد، مسئولیت می دهد و حجت را تمام می کند. آیا در جای جای تاریخ انبیاء (پیروزی ابراهیم بر نمرود؛ موسی بر فرعون و…) و پیروزی نهضت نخستین اسلامی بر جاهلیت جزیرة العرب و جنگ های صدر اسلام و روزهای جنگ تحمیلی، بالاتر از همه، غلبه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر جاهلیت مدرن جهان فردا، همه و همه تحقق وعده های الهی است؟!

چه بهتر که خدایی و خالصانه، فردی و جمعی، بیاندیشیم «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ ...؛ بگو من فقط به شما یک ا ندرز می دهم که: دوتا دوتا و یکی یکی برای خدا قیام کنید و آنگاه بیاندیشید».(1)

مبادا فرصت ها بگذرد یا به تهدید تبدیل شود، که به فرمودة امام علی علیه السلام «ضایع کردن فرصت ها غمبار است»(2) و غصه های بی ثمر و حسرت زا در آینده و آخرت به بار خواهد آورد.

نصرت الهی خواهد رسید، وعده های او، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و عترتش علیهم السلام همانند گذشته تحقق خواهد یافت(3). «اگر شما آیین اسلام و دین خدا [و عباد

ص:13


1- سباء (34)/ 46.
2- نهج البلاغه، حکمت 118. «اضاعة الفرصة غصّة».
3- به نظر می رسد جامعه ما دچار رفاه گرایی و نوعی نسیان و غفلت از خدا و قیامت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شده است که باید هر چه زودتر درمان شود و فردا دیر است!

مستضعف خدا برای حکومت حق و عدل حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ] را یاری کنید، خدا هم شما را [با عوامل مادی و معنوی] یاری خواهد داد»،(1)

کتاب حاضر، در تبیین هدف و امید آفرینی نسبت به آینده روشن و نقش ایران شیعی و ایرانیان در زمینه سازی فرهنگی و ایجاد آمادگی جهانی برای نهضت عدالت گستر جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و همچنین مسائل و مباحث مورد  نیاز دربارة مهدویت با رویکرد روایی و از منظر احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام تألیف شده است. با امید به آن که مقبول حضرت حق و مفید فایده برای خلق قرار گیرد و ظهور امام عدل و حق و همه خوبی ها نزدیک گردد.

آمین رب العالمین

حسین ایرانی

ص:14


1- سوره محمد (47)/ 7. «یا ایها الذین آمنوا ان تنصر الله ینصرکم ویثبت اقدامکم…»

انتظار

انتظار راستین و پویا به معنای امید به آینده و چشم به راه بودن که پیوسته با تلاش و آمادگی و زمینه سازی برای ظهور و تحقق اهداف امام موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف همراه است.

محقق شدن انتظار مثبت دو شرط دارد: نگرانی از وضع موجود _ تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب چرا که به حتم عقل و منطق در شب تار و در غیبت آفتاب نباید تسلیم تاریکی ها شد، بلکه باید بپا خیزی، شمع و چراغی جلوی خود و دیگران قرار دهی حتی اگر می توانی با تهیه نیروگاه برق، شهری را در نور قرار دهی، با آن که یقین دارید پایان شب سیه سپید است و سرانجام سپیده و ستاره سحر سر خواهد زد و بامدادان همه جا با طلوع خورشید، روش گردد،

ص:15

تاریکی ها و غم ها و زشتی ها زدوده و همگان نور و انرژی و حیات می یابند.(1)

به راستی ای برادر و ای خواهر:

مادری که در انتظار آمدن جوانش هست، آیا راحت و خواب دارد و از فکر و ذکر او غافل است یا پیوسته خبر می گیرد، دعا می کند از خانه بیرون می آید و تلاش می کند چرا نیامد چه کنم زودتر برسد و امیدم محقق گردد؟!

بیماری که انتظار بهبود و رسیدن به سلامتی دارد، آیا تسلیم دردها و میکروب ها می شود و می نشیند یا می کوشد پزشک متخصص بیابد، دارو و غذای مناسب و به موقع مصرف و به هر قیمتی خود را درمان کند؟!

آیا عاشق مشتاق، برای دیدار دلدار، دل به خواب می دهد یا پیوسته در اندیشه او، در به در، در هر کوی و برزن محبوبش را

ص:16


1- شاید از همین رهگذر بود که بسیاری از علما به مجرد اینکه قدرت و توانایی پیدا می کردند حکومت های کوچک محلی تشکیل می دادند و احکام الهی را اجرا می کردند و جامعه را به صلاح و فلاح رهنمون می شدند، نه با نشستن و تسلیم هر ستم و توطئه سلطه گران شدن به امید آنکه او می آید و امور را اصلاح می کند، از خود سلب مسئولیت نکرده و فرافکنی نمی نمودند.

جستجو می کند حتی به قول مجنون وقتی صحرا گردی او را در بیابان دید با ریگ ها بازی می کند؛ گفت مجنون سرگردان چه می کنی؟ گفت: «چون میسر نیست بر من کام او؛ عشق بازی می کنم با نام او».

حتی خود و زندگی را ترک نموده، به سراغ توسل و نذر و نیاز می رود تا معشوق را بیابد.

آیا میزبانی که در انتظار آمدن میهمان عزیزی است (که قبلاً هم خبرها داده اند که او می آید) بی توجه و غافل می گردد یا حداقل آب و جاروب و نظافت نموده، غذا و وسیله پذیرایی تهیه می کند، سر و وضع خود و خانواده و فرزندانش، اطاق و حیاطش را به گونه ای ترتیب می دهد که میهمانش شادمان شود نه نگران و ناراحت.

آینه شو چهره پری طلعتان طلب

جاروب زن خانه و سپس میهمان طلب

آیا سربازی که در انتظار آمدن قطعی فرمانده است تا هر لحظه از راه برسد و فرمان حرکت و آتش صادر کند، بدون پوشیدن لباس رزم و چکمه و سلاح به عیش و نوش پرداخته یا به خواب می رود یا با آمادگی و تجهیزات کامل چشم به راه اوست؟!

ص:17

آیا این همه روایات در باب فضیلت و پاداش برای انتظار فرج فقط برای کسی است که به امیدوار و خوش بین بودن به آینده و فردایی روشن اکتفا می کند؟! یا انتظار مصلح جهانی، به معنای آماده باش کامل فکری، اخلاقی و عملی است.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «برترین اعمال امت من انتظار فرج است».(1) امام باقر علیه السلام می فرماید: «بدانید منتظر این امر را پاداش است به سان پاداش روزه دار شب زنده دار».(2) و در بیانی دیگر می فرماید: «اینان همراهان حق و گرامی ترین امت من بر من هستند».(3)

امام صادق علیه السلام می فرماید: «هر کس از شما در انتظار این امر از دنیا برود همانند کسی است که در خیمه خاص امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد».(4)

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «برترین نوع عبادت انتظار فرج است.»(5)

ص:18


1- عیون اخبار الرضا علیه السلام، 2/36، کمال الدین و تمام النعمة 2/644، بحار الانوار 52/142، «افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عزَّوجلَّ».
2- اصول کافی، 2/222، «واعلموا اَن المنتظر لهذالامر له مثل اجر الصائم القائم»
3- کمال الدین 1/286، «…اولئک رفقائی واکرمُ امتی علی»
4- غیبت نعمانی، ص285، «عن ابی عبدالله علیه السلام انه قال من مات منکم علی هذا الامر منتظراً کان کمن هو فی الفسطاط الذی للقائم»
5- نهج الفصاحة، ح409، «افضل العبادة انتظار الفرج»

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «فضیلت منتظر همانند کسی است که در خدمت او ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) با شمیشیر و سلاح بر سر دشمنان بکوبد»(1) و روایات فراوان دیگر که انتظار را تنها یک احساس و عقیده درونی و قلبی نمی داند، بلکه نشانه های عملی و رفتاری بیرونی دارد، انتظار نوعی عمل و عبادت است، و در آن سخن از جهاد و سلاح به میان آمده است.

حال انسان اسیر مظاهر مادی، کسی که حقیقت انتظار و امامت را نیافته یا او را فراموش کرده چه مقدار احساس تکلیف می کند و وضع زندگی شخصی و خانوادگی و محیط کارش را به گونه ای سامان داده است که موجب خشنودی و رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد؟!

دستورات سعادت ساز اسلام تعطیل بردار نیست و مختص زمان حضور امام عجل الله تعالی فرجه الشریف نمی باشد آیین اسلام دین جاوید و جهانی برای همه انسان ها و همه زمان ها است.

ظهور و قیام ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف یک راه دارد و آن راه گسترش گناه و ظلم و فساد نیست. به قول خواجه نصیر الدین طوسی: «وجوده

ص:19


1- المحاسن 1/174، «… کمن قارع معه بسیفه»

لطف و تصرفه لطف آخر و عدمه منّا؛ وجود امام عصر سراسر لطف است و تصرف و رهبری او در عالم لطف دیگر و نبودن و نیامدنش از ناحیه ما است.»

منتظران مصلح، خود باید صالح باشند و وعده قرآنی و الهی که «سرانجام سراسر زمین را صالحان وارث می شوند»(1) با حرف و گفتن و جشن شادی گرفتن در روز نیمه شعبان و شعر و آهنگ ساختن برای آقا و با خنده و خواننده آوردن محقق نمی شود. بلکه باید رفع مانع و حجاب کرد و آن یار سفر کرده را از هجران بیرون آورد؟!

با استمداد از خدا و امام عجل الله تعالی فرجه الشریف معرفت و شناخت لازم به مکتب، مقام ولایت و زمان، به احیاء و نشر نظری و عملی فرهنگ مهدویت (با وسایل مادی و معنوی ممکن) می پردازیم و بدور از پیرایه ها و خرافات و تحریفات، تشیع را به عالم معرفی می کنیم با برنامه ریزی جامع برای رفع ظلم و فساد و شکل گیری عدالت از خود آغاز می کنیم و مطمئناً نصرت خدا خواهد رسید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکمْ».(2)

ص:20


1- انبیاء (21)/ 105.
2- محمد صلی الله علیه و آله و سلم (47)/ 7.

پیشگویی های قرآن و عترت، پیشینة پیروزمند انقلاب اسلامی (که امام راحل قدس سرّه فرمود: اعجاز بزرگ قرآن، نصرت اعجازآمیز اسلام بر کفر، مائده بزرگ آسمانی و…(1)) تأیید و تضمین دیگری بر

ص:21


1- مبارزه ستمگران با تفکر مهدویت از دیر زمان که پیام آن را درک کردند آغاز و هر روز به اشکالی گسترده تر استمرار خواهد یافت. در ابتدا بنی عباس ظالم کوشیدند اذهان را به مهدی دیگری منحرف کنند، بعد خفقان ها ایجاد کردند که او به دنیا نیاید و سرانجام کمر به قتل آن حضرت بستند. امروز هم شاهدیم دشمنان با تمام توان آمده مکتب و شخصیت او را بکشد. (حال که دسترسی به خودش ندارند) و می توان گفت استکبار جهانی دکترین حضورش در منطقه خاورمیانه (لبنان و فلسطین، یمن، عراق و افغانستان و…) برای جلوگیری از آن قیام (جهانی عدل و حق)  در سطح جهان هجمه همه جانبه بر منزوی نمودن تفکر مهدویت به ویژه در بُعد فرهنگی (که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله خامنه ای مد ظله العالی با تعبیر ناتوی فرهنگی علیه اسلام هشدار دادند) توجیه و برنامه ریزی، کرده است. از نشر پیشگویی های نوستر آداموس، منجم و طبیب فرانسوی 400 سال قبل تا تحریک نظریه پردازان بزرگ غرب (همانند فوکویا ما فیلسوف آمریکایی با تئوری مشهور پایان تاریخ، تافلر، هانیتگتون و…) وادار نمودن پاپ به موضع گیری علیه اسلام و اعلام جنگ های صلیبی جدید (توسط رئیس جمهور آمریکا بعد از انفجار 11 سپتامبر 2001 نیویورک) حمایت اسرائیل غاصب در قلب کشورهای اسلامی، جلوگیری از شکل گیری هلال شیعی، رشد اسلام خواهی، و مهدویت به وسیله فیلم های هالیوود (آرماگدون و…) بازی های رایانه ای، نشریات مختلف، راه اندازی هزاران سایت و مراکز اطلاع رسانی حتی هک کردن هر روز سایت های شیعی، جعل و تحریف روایات، تخریب آثار (حرمین شریفین عسکریین و زادگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) و تفرقه و ترورها و… همه آهنگ یک هدف دارند (نفی مهدویت و اندیشه شیعی با محوریت انقلاب اسلامی ایران) لیکن نمی دانند وعده الهی محقق و حاکم می گردد که می فرماید: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ، می خواهند نور خدا را با دهان های خود (توطئه های تنیده تار عنکبوتی و مادی خاموش کنند ولی خدا کامل کننده نور خویش است هر چند کافران را خوش نیاید» (سوره صف، 80 و توبه، 32)

رسالت ما و نزول نصرت حق در رسیدن به آینده روشن می باشد. رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی در بیان این حقیقت کافی است که می فرمود:

«… نهضت شما پیش دنیا یک معجزه است. این نهضت را با همین بُعد اعجازیش حفظ کنید. به اتکال [به] او [و] وحدت کلمه پیش بروید. امیدوارم که ما به مطلوب حقیقی برسیم و این نهضت بزرگ اسلامی به آن نهضت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف متصل بشود.(1) رهبر همه شما و همه ما وجود مبارک بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است و

ص:22


1- صحیفه نور، سخنرانی امام قدس سرّه، در 22/11/59 و 58.

ماها و شماها باید طوری رفتار کنیم که رضایت آن بزرگوار که رضایت خداست به دست بیاوریم.»(1)

آیا ناکامی ها و شکست های پی در پی آمریکا و استکبار در انقلاب اسلامی و اخیراً در افغانستان و عراق و تجاوز به لبنان، فروپاشی غرب و دمکراسی لیبرال (همانند امپراطوری سوسیالیزم) از درون و… امید آفرین می باشد.

ص:23


1- صحیفه نور، سخنان امام قدس سرّه، در 21/3/59.

ص:24

ضرورت زمینه سازی و آمادگی

اشاره

شکل گیری نهضتی عظیم و جهانی در تمام ابعاد زندگی فردی تا مدیریت های کلان دنیا و رسیدن به نظام عدالت محور مصلح موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، نیازمند آمادگی و زمینه سازی لازم می باشد.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

«هر یک از شما باید برای قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سلاح آماده کنید هر چند یک تیر باشد.»(1)

و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «... قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یخرج [اُ] ناس من المشرق فیوطّئون للمهدی بعنی سلطانه. یعنی عده ای از مردم شرق قیام می کنند و برای حکومت آن حضرت ایجاد آمادگی و زمینه سازی می کنند».(2)

ص:25


1- بحار الانوار، 52/366، ح146، عن ابی بصیر قال: قال ابوعبدالله علیه السلام: «لیعد (نَّ) احدکم لخروج القائم ولو سهماً…»
2- بحار الانوار، 51/87 و عقد الدرر، ص125.

همه چیز با اعجاز حل نمی شود (با آن که امدادهای غیبی قطعی خداوندی خواهد بود). امام صادق علیه السلام می فرماید:

«قائم ما که قیام کند جز بلا و سپر و عرق ریختن و خواب بر روی زین ها (از شدت تلاش و خستگی) نیست».(1)

در این قیام سراسری سخن از شمشیر و سلاح و جنگ و جهاد، ساماندهی لشکرها و عملیات متعدد نظامی در برابر مقاومت های لجوجانه و خروج سفیانی های کفر و نفاق و فساد است.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در رابطه با تحمل مشکلات طاقت فرسای صدر اسلام می فرماید:

«... اما هنگامی که خداوند صداقت و اخلاص ما را دید، خواری و ذلت را به دشمنان ما فرستاد و نصرت و پیروزی را به ما عطا فرمود (یعنی بعد از آن که ما در رکاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن گونه جهاد و استقامت مخلصانه کردیم، با عنایات غیبی به پیروزی رسیدیم) تا اسلام گسترش و استقرار یافت».(2)

ص:26


1- الغیبة نعمانی، ص285، باب 15 «لو قد خرج قائمنا لم یکن الاّ العلق والعرق والنوم علی السروج».
2- نهج البلاغه، خطبه 56، «لقد کنّا مع رسول الله… فلمّا رأی الله صدقنا انزل بِعَدوّنا الکبت وعلینا النصر واستقر الاسلام…».

باید پیوسته مکتب را تعریف کرد و همه جا تبلیغ کرد، موج ها و جنبش ها را انجام داد، الگوهای ارزشی را ارائه کرد، خوبان و صالحان را مشخص کرد و حجت را بر همگان تمام کرد تا زمینه تحول و پذیرش در بشریت (خسته شده از بدبختی ها و مفاسد و ناتوانی سازمان های بین المللی و مکاتب تحریف شده و فلسفه های شرق و غرب از حل مشکلات فزاینده) و جامعه به وجود آید و قیام مصلح کل میسّر و موفق شود.

این نیز سنت الهی است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ»؛ قطعاً خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد تا آنها وضع خود را تغییر دهند».(1)

زمینه سازی یک امر عقلی و علمی است، حتی در امور برای رسیدن به اهداف آماده سازی لازم است.

اگر حکومت نبوی در مدینه پذیرفته شد، مدت ها از انتظار مردم و زمینه سازی و اعلام یاری او می گذشت و نیز زمینه لازم در مردم پدید آمده بود و از بی عدالتی و ستم خسته بودند که امام علی علیه السلام را پذیرفتند و طعم عدل را چشیدند و در انقلاب اسلامی دیدیم که پس از پانزده سال زمینه سازی ها پذیرش رنج ها،

ص:27


1- رعد (13)/ آیه 11.

زندان ها و تبعیدها و مقاومت ها و شهادت ها و توجهات معنوی ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، خمینی کبیر فقید قدس سرّه توانست با حمایت مهدی باوران در سال 57 پیروز شود.

مهمتر آن که در توقیع و نامه مبارک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نسبت به رهبری امام معصوم بر جامعه می خوانیم:

«اگر شیعیان ما که خداوند بر طاعتش آنان را موفق بدارد در وفای به عهد (امامت و اطاعت اهل بیت علیهم السلام ) همدل می شدند و اجتماع می کردند، هرگز مبارکی ملاقات ما به تأخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما زود نصیبشان می شد... لیکن ما را از آنان دور و پنهان نکرده جز آنچه به ما می رسد از اموری که کراهت و ناخوش داریم».(1)

و همچنین در حدیثی راوی از امام باقر علیه السلام نقل می کند:

به حضرت گفتم: مردم می گویند وقتی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام کند کارها خودبخود (بدون مقدمات و زمینه سازی) برای او درست می شود، امام باقر علیه السلام فرمود: «هرگز چنین نیست، سوگند به آن که جانم در دست اوست، اگر بنا

ص:28


1- بحار الانوار، 53/177. «… ولو أنَّ أَشیاعنا وَفَّقهُم الله لِطاعَته علی اجتماع القلوب فی الوفاء بالعهد علیهم لما تأخّر الیمن بِلِقائنا وتَتَعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا… فَما یحبسنا عنهم الاّ ما یتصل بنا مما نکرهه ولا نؤثره منهم»

بود کارها خودبخود درست شود، برای رسول خدا عجل الله تعالی فرجه الشریف چنین می شد.»(1)

سنت الهی و مقررات حاکم بر طبیعت و تجربه تاریخ بر این قرار گرفته که تا مردم نخواهند، تحول مثبت یا منفی (رهایی و عدل یا تباهی و عذاب) را خدا پیش نمی آورد.

ایرانیان در کتاب و سنت

زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ریشه در اعتقاد به امامت و ولایت (یعنی مهم ترین اصل امتیازی شیعه از دیگر فرق اسلامی) است که از آغاز تاکنون می گوید رهبر جامعه باید از پاکان صالح و مردانی خدایی همانند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در علم و عصمت و از آن شجره مطهّر و مهربان هادی به حق و مبین و مجری دستورات خدا باشند، نه از دنیاطلبان و ناآگاهان بی تقوا و یا سابقه دار در کفر و شرک و شهوات نفسانی، و انقلاب اسلامی ایران در سال 1343 و نوع نهضت های شیعی در کشور از همین تفکر ولایی محوری سرچشمه گرفته است و بر این اساس، ایرانیان (موالی) مورد تعریف و تکریم فراوان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته اند که

ص:29


1- غیبة نعمانی، ص284.

در اینجا به تفسیر برخی آیات قرآن و تصریح بعضی روایات اشاره می کنیم.

از جمله عباد بن عبدالله اسدی می گوید:

یکی از روزهای جمعه نشسته بودیم و حضرت علی علیه السلام بر فراز منبر خطبه می خواند... پس اشعث (بن قیس) آمد و گفت ای امیرالمؤمنین این سرخ رویان را رها کن (مقصودش غیر عرب [ایرانیان] ساکن کوفه و معروف به حمراء(1) بود)، آنها به خاطر توجه ویژه ای که به آنها می کنی بر ما مسلط شده اند، علی علیه السلام به خشم آمده فرمود: «امروز درباره عرب چیزی را روشن کنم که قبلاً پنهان بوده است؛ فرمود: چه کسی ما را درباره ظلم این راحت طلبان سبک مغز، از روی انصاف می پذیرد که روی فرش های خود می غلطند و آن گاه یکی از آنها که بر روده های خود زیر و رو می شود نزد من آمده و نسبت به گروهی که پیوسته به یاد خدایند دستور می دهند تا آنها را از خود برانم و در نتیجه از ستمگران شوم. سوگند به آن که دانه را شکافت و بنده و موجودات را آفرید، از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود:

ص:30


1- غریب الحدیث، 3/474 و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، 19/124 «الحمراء یعنی العجم والموالی»

به خدا قسم اینان در آینده به خاطر پذیرفتن دین بر سر شما خواهند کوبید، همانطور که در روزهای آغازین برای پذیرش اسلام با آنان مبارزه گردید.(1)

مغیره می گوید: همیشه علی علیه السلام به ایرانیان علاقه و لطف بیشتر داشت لیکن عمر به شدت از آنان دوری می جست.(2)

در تفسیر آیه «فَإِنْ یَکفُرْ بِهَا هَؤُلَاءِ فَقَدْ وَکلْنَا بِهَا قَوْمًا لَیْسُوا بِهَا بِکافِرِینَ(3) پس اگر اینان به امر

ص:31


1- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، 19/124 و 20/284 و سفینة البحار 2/693. عن عباد بن عبدالله الاسدی قال کنت جالساً یوم الجمعة و علی علیه السلام یخطب علی منبر… فجاء جاء الا شعت الیه و هو علی المنبر، فجعل یتخطی رقاب الناس حتی قرب منه ثم قال یا امیرالمؤمنین، غلبتناه هذه الحمراء علی قریک (یعنی العجم) فرکض المنبر برله حتی قال صعصعه بن صوحال مالنا و للا شعث! لیقولن امیرالمؤمنین علیه السلام الیوم فی العرب قولالا یزال یذکر عین این روایت در منابع ارجاعی متفر است. آن چه اصلاح شده در ج020/ ص284 به شرح نهج البلاغه، ج20، ص284 مراجعه شود. فقال علیه السلام من یعذرنی من هؤلاء الضیا طرة یتمرّغ احدهم ینقلب علی حشایا و یهجر قوم لذکر الله فیأمرنی ان اطردهم فاکون من الظالمین والذی فلق الحبة وبرء النسمة لقد سمعت محمداً صلی الله علیه و آله و سلم یقول لیضربنکم والله علی الدین عوداً کما ضربتموهم علیه بدواً.
2- الغارات، 2/499، قال مغیرة کان علی علیهما السلام امیل الی الموالی واللطف بهم وکان عمر اشد تباعداً منهم.
3- انعام (6)/ 96.

نبوت کافر شوند قومی دیگر را نگهبان می گماریم که بر آن کفر نورزند» آمده است مراد از قوم دیگر اولاد عجم (غیر عرب) و شیعیانند.(1)

از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمود «بهره مردم فارس در دین اسلام از همه ملت های دیگر بیشتر است».(2)

ظاهراً این احادیث بیشتر ناظر به آینده زمان و موقعیت ایرانیان در نگهبانی از اسلام ولایی و زمینه سازی نهضت جهانی اسلام توسط حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

اصبغ بن نباته(3) می گوید شنیدم علی علیه السلام فرمود: گویا چادرهای غیر عرب را در مسجد کوفه می بینیم که در ایام امامت و حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر پا می باشد. قرآن را همانگونه که نازل شده به مردم می آموزند».(4)

ص:32


1- سفیة البحار 2/165.
2- کنز العمال، 12/9، ح34126.
3- از یاران خاص علی علیه السلام .
4- سفینة البحار 2/165 و بحارالانوار 52/364، اصبغ بن نباته قال سمعت علیاً علیه السلام «یقول کأنّی بالعجم فساطیطهم فی المسجد الکوفة یعلمون الناس القرآن کما انزل».

و در ذیل آیه «وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ(1)، و گروه دیگری از ایشان را که هنوز به آنان نپیوسته اند» از ابوهریره نقل شده که نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بودیم وقتی که سوره جمعه بر آن حضرت نازل شد، هنگامی که این آیه را قرائت فرمود، مردی برخاست و پرسید: ای پیامبر «آخرین منهم» چه کسانی هستند؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پاسخ نداد تا یک یا دو یا سه بار پرسید در حالی که سلمان فارسی در میان ما بود. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دستش را بر روی سلمان گذاشت و فرمود: «اگر ایمان در میان ستاره ثریا باشد مردانی از اینان (فارس و ایرانیان) به آن دست خواهند یافت.»(2)

در تفسیر آیه «وَإِن تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکمْ»(3) امام باقر علیه السلام می فرماید: «اگر ای جامعه عرب روی

ص:33


1- جمعه (62)/3.
2- صحیح مسلم 7/129 و نورالثقلین 5-323 عن ابی هریرة قال کنا جلوساً عندالنبی صلی الله علیه و آله و سلم اذ ما نزلت علیه سورة الجمعة فلما قرأ وآخرین منهم… قال رجلٌ من هؤلاء یا رسول الله فلم یراجعه النبی صلی الله علیه و آله و سلم حتی سأله مرة او مرتین او ثلاثاً وقال وفینا سلمان الفارسی قال فوضع النبی صلی الله علیه و آله و سلم یده علی سلمان ثم قال لو کان الایمان عند الثریا لنا له رجال من هؤلاء (من فارس).
3- محمد صلی الله علیه و آله و سلم (47)/ 38.

گردانید، خداوند قومی غیر از شما را جانشین خواهد کرد (یعنی ایرانیان و موالی) که آنان مانند شما نخواهند بود».(1)

در تفسیر آیه «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ؛(2) پس آن گاه که وعده اولین آن دو فرا رسد بندگانی از خود را که جنگ آورانی نیرومندند بر شما برانگیزیم تا داخل خانه ها را جستجو کنند».

وقتی از امام صادق علیه السلام سؤال شد اینها چه کسانی هستند؟ حضرت سه بار فرمود به خدا قسم اینان اهل قم هستند.(3)

ابن عباس می گوید در حضور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یادی از فارس نمودم حضرت فرمود:

«فارس عصبتنا اهل البیت، ایرانیان حامیان محکم ما اهل بیت اند»

ص:34


1- تفسیر نورالثقلین 5-45، عن ابی جعفر علیه السلام قال (ان تتولو یا معشر العرب یستبدل قوماً غیرکم، یعنی الموالی).
2- اسراء (17)/ 5.
3- بحارالانوار 52/207، قال کنت عند ابی عبدالله جالساً اذ قرء هذه الآیة فقلنا جعلنا فداک من هؤلاء؟ فقال ثلاث مرات هم والله اهل قم.

ابوهریره می گوید صحبت موالی و اعاجم (ایرانیان) شد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

«به خدا سوگند من به اینها بیش از شما وثوق و اعتماد دارم یا از بعض شما.»(1)

زمینه سازان مشرق زمین

بررسی روایات و پیشگویی های پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام درباره جنبش هایی از سرزمین های مشرق: عبدالله مسعود می گوید: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با شادمانی و سرور تمام به سوی ما آمد. هر چه می پرسیدیم پاسخ می داد و هرگاه سکوت می کردیم، خود شروع می فرمود تا آن که جمعی از جوانان بنی هاشم که امام حسن و امام حسین علیهما السلام در میانشان بودند آمدند که بگذرند. حضرت تا آنها را دید در آغوششان کشید و اشک از دیدگانش جاری شد.

گفتیم: ای فرستاده خدا چه شد که در چهره شما چیزی را می بینیم که خوش نداریم، فرمود: ما خاندانی هستیم که خداوند آخرت را در برابر دنیا برای ما برگزید و این است داستان که بعد از من خاندانم رانده و آواره شهرها شوند تا آن که پرچم های سیاه در

ص:35


1- ، والله لانا اَوثق بهم منکم اَو من بعضکم ؛ عصر الظهور، ص159.

مشرق(1) سر بر افرازد، پس آنان حق را طلب کنند و به ایشان ندهند، بار دیگر حق را می طلبند به آنها نمی دهند، باز هم چنین شود، پس آنگاه نبرد و کارزار کنند و پیروز گردند، سپس فرمود: هر کس از شما یا فرزندانتان آن روز را درک کرد نزد امامی که از خاندانم است حاضر شود اگر چه به سختی روی برف ها قدم گذارد زیرا این پرچم ها، پرچم های هدایتند که آنها را به مردی از خاندانم تقدیم می کنند.(2)

ص:36


1- در صدر اسلام کشور ایران بسیار فراتر از جغرافیای امروز بوده و تقسیمات کشوری موجود را نداشته و خراسان هم منحصر به یک استان خاصی نبوده بلکه بلاد مشرق را شامل می شده (از جمله شهرهای قفقاز و ایران و مناطق اسلامی متصل به آن) بنابراین مقصود از شرق و مشرق ایران می باشد و محدثین و مؤلفین احتمال نداده اند که کشور دیگر شرقی (مانند ترکیه، هند، افغانستان و…) مراد باشد بلکه مشرق را ایران و ایرانیان می دانند (با توجه به قرائن موجود) ( عصر ظهور، ص172)
2- مستدرک الصحیحین 4-464، ینابیع المودة 433، «اتانا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فخرج الینا مستبشراً یعرف السرور فی وجهه فما سألناه عن شیء الاّ اخبرنا به ولا سکتنا الاّ ابتدأنا حتی مرّ فتیةٌ من بنی هاشم منهم الحسن والحسین علیهم السلام فلما رأهم التزمهم وانهملت عیناه فقلنا یا رسول الله ما نزال نری فی وجهک شیئاً نکرهه؟ فقال: انا اهل بیت اختار الله لنا الاخرة علی الدنیا وانه سیلقی اهل بیتی من بعدی تطریداً وتشریداً فی البلاد حتی ترتفع رایاتُ سود فی المشرق فیسألون الحق لا یعطونه ثم یسألون فلا یعطونه، ثم یسألون فلا یعطونه فیقاتلون فینصرون، فمن ادرکه منکم ومن اعقابکم فلیأت امام اهل بیتی ولو حبواً علی الثلج فانها رایات هدی یدفعونها الی رجل من اهل بیتی».

امام باقر علیه السلام می فرمایند:

گویی قومی را می بینیم که از شرق (ایران) در طلب حق قیام می کنند ولی به آنان نمی دهند، بار دیگر طلب نموده به آنان نمی دهند پس وقتی چنین دیدند شمشیرهای خود را به دوش می گیرند (دست به سلاح و قدرت نظامی و نبرد می زنند)، در آن هنگام آنچه می خواهند به آنان می دهند ولی نمی پذیرند تا پیروز می شود و آن (حق و حکومت) را جز به صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیم نمی کنند. کشتگان آنان شهیدند، اگر من اینان را درک کنم جانم را برای صاحب الامر می گذارم.(1)

همانطور که ملاحظه می فرمائید:

1. روایت تواتر اجمالی و قطعیت دارد، 2. این قیام نزدیک ظهور اوست، 3. حدیث پیشگویی و از معجزات است، 4. این حرکت قداست دارد، 5. کشته شده هایش شهید محسوب می شوند، 6. اطمینان امام به تحقق آن که می فرماید می بینیم، 7. تواضع عظیم امام باقر علیه السلام گویای مقام والای موعود است، 8. به

ص:37


1- بحارالانوار، 52/242.

اعتراف محدثین و تابعین مراد ایرانیان اند، 9. اهل بیت علیهم السلام زمینه ساز امام مهدی هستند.(1)

همچنین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:

«مردمی از مشرق زمین قیام می کنند و برای سلطنت و حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زمینه سازی و ایجاد آمادگی می کنند.»(2)

و نیز در بیانی محمد بن حنفیه و سعید بن مسیب از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل نموده که فرمود:

از سوی مشرق پرچم های سیاه برای بنی عباس برافراشته می شود و مدتی مدید که خدا بخواهد می ماند سپس پرچم های سیاه کوچکی برافراشته و با مردی از اولاد ابوسفیان و طرفدارانش می جنگند و از مشرق زمینه اطاعت از مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را آماده می کنند.»(3)

ص:38


1- عصر ظهور، ص172.
2- بحار الانوار 51/87، سنن ابن ماجه 2/24 و عقد الدرر، ص125.
3- الملاحم والفتن 1/33، به نقل از المهدی الموعود المنتظر، ص60. قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم «تخرج من المشرق رایات سود لبنی العباس فمکث ما شاء الله ثم تخرج رایات سود صغار تقاتل رجلاً من ولد ابی سفیان واصحابه من قبل المشرق یؤدون الطاعة للمهدی».

و در حدیث دیگری وارد شده پرچم های دیگری غیر از حرکت بنی عباس و ابومسلم خراسانی از خراسان حرکت می کند که کلاه این نیروها سیاه و لباسشان سفید و جلودار آنها مردی به نام صالح بن تمیم می باشد که طرفداران سفیانی را شکست داده و تا بیت المقدس پیشروی می کنند و زمینه سلطنت و حاکمیت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را آماده می سازند.(1)

گرچه در روایات، سیر حرکت های زمینه ساز به تفصیل بیان نشده است، لیکن در هر کدام نکات خاص متناسب با مخاطب و شرایط زمان آمده است.

امام حسین علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل نموده است: «آن حضرت یاد نمود از بلاهایی که به اهل بیتش می رسد، تا وقتی که خداوند پرچمی مشکی از مشرق بفرستد. هر کس آن قیام را یاری کند خدا او را یاری دهد و هر کس او را خوار نماید خدا او را خوار کند (این حرکت ادامه یابد) تا مردی همنام من بیابد و رهبری و سرپرستی

ص:39


1- عصر ظهور، ص78، شعیب بن صالح اهل سمرقند یا طالقان یا از عشایر بنی تمیم جنوب یا منطقه خراسان بوده (مردی چهارشانه و کم ریش) و شیخ صدوق قدس سرّه قیام او را از نیشابور ذکر کرده است و سرانجام در شام پرچمدار و پیش قراول سپاه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می شود. ( کمال الدین 2/443 باب 43) بحار الانوار، 52/208.

آنان را عهده دار شود پس خدا آن مرد را تأیید نموده نصرت و پیروزی دهد».(1)

امام باقر علیه السلام می فرماید: «پرچم ها و سپاهی که از خراسان می آید وارد کوفه می شود. تا مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در مکه ظهور کرد افرادی را می فرستد برای بیعت نزد آن حضرت».(2)

یاوران قیام

بیشترین اصحاب خاص و کارگزاران حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از ایرانیان می باشد اصبغ بن نباته در این باره می گوید: روزی امام علی علیه السلام درباره مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و یارانش و اسامی آنها خطبه ای خواند. ابوخالد حلبی (کابلی) گفت: ای امیرالمؤمنین برای ما توصیف کن او را، حضرت فرمود: بدانید که او شبیه ترین مردم در خلق و خوی و زیبایی به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می باشد. آیا می خواهید شما را از یاران و

ص:40


1- عقدالدرر، ص174، المهدی الموعود المنتظر، ص76، عن الحسین علیه السلام «ان النبی صلی الله علیه و آله و سلم ذکر بلاءً یلقاه اهل بیته حتی یبعث الله رایة من المشرق سوداء من نصرها نصره الله و من خذلها خذله الله حتی یأتو رجلاً کاسمی فیولوه امرهم فیؤیده الله و ینصره».
2- الملاحم و اللفتن، 1/33، عقد الدرر، ص172، عن ابی جعفر محمد بن علی علیهما السلام قال «ینزل الرایات السود التی تنزل من خراسان الی الکوفة فاذا ظهر المهدی بمکة بعث بالبیعة الی المهدی».

تعدادشان آگاه کنم؟ گفتیم: بلی. فرمود: شنیدم از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که اولین آنان از بصره و آخرینشان از یمامة است. و شروع کرد به ذکر تمام یاوران او از شهرها و کشورها و مناطق مختلف (که بیشترین آنها از ایران شهرهای همدان، اهواز، قم، گرگان، خراسان، آمل، ساوه، بروجرد، آبادان، طالقان، نیشابور، طوس، نهاوند، سمرقند، قزوین، اردبیل، مراغه، میانه، سلماس، خوی، اصفهان، بلخ، و… می باشد). ایران زمان صدور این روایت فراتر از این شهر هاست.

در ادامه فرمود که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تا سیصد و سیزده نفر به تعداد نیروهای جنگ بدر برای من شمرد و فرمود: «خداوند در کمترین زمان آنان را از شرق و غرب در مسجدالحرام جمع می کند و…».(1)

ص:41


1- الملاحم والفتن 2/104، (به نقل از المهدی الموعود المنتظر، ص301) عن اصبغ بن نباته قال خطب امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام خطبة فذکر المهدی و خروج من یخرج معه و اسمائهم فقال له ابوخالد الحلبی (او الکابلی) صفه لنا یا امیرالمؤمنین. فقال علی علیه السلام الا انه اشبه الناس خلقاً و خُلقاً و حُسناً برسول الله صلی الله علیه و آله و سلم الا ادلکم علی رجاله و عددهم قلنا بلی یا امیرالمؤمنین قال سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم قال اولهم من البصرة و آخرهم من الیمامة… قال علی علیه السلام احصاهم لی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ثلاث مائة و ثلاثة عشر رجلاً بعدد اصحاب بدر یجمعهم الله من شرقها الی مغربها فی اقل مما یئم الرجل عیناه، عند بیت الله الحرام… .

اضافه بر آنها سفارش امام معصوم علیهم السلام بر هجرت از عراق و حجاز به ایران و قم و اینکه محل شیعیان ما و پناهگاه مدافعان اهل بیت علیهم السلام می باشند.(1)

شاید مقصود از قم در بیان روایات ایران(2) یا خط علمی و فکری شیعی قم باشد. وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امتیاز قم را بیان می کند راوی می پرسد: ای رسول خدا آیا این برتری و امتیاز مخصوص اهل قم است؟ حضرت می فرماید: «نعم و من یقول بمقالتهم؛ آری و هر کس که مکتب قمی ها را معتقد باشد» امیرالمؤمنین علیه السلام وقتی مردم قم را دعا می کند می فرماید: «رحمت و درود خدا بر مردم قم و خدا سیراب نماید شهرها و سرزمین های آنان را و…»(3)

ص:42


1- بحارالانوار، 60/214.
2- ایران در زمان ائمه علیهم السلام با عنوان های: فرس، اعاجم، موالی، بنوالحمراء، قوم سلمان و در روایات با تعبیر اهل مشرق، خراسان، اهل قم و.. یاد شده است. حتی در نامه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به خسروپرویز پادشاه ایران تعبیر فارس آمده: «من محمّد رسول الله الی کسری عظیم فارس» از طرفی هنوز یک قرن هم از به کار بردن نام ایران به جای پرشیا نمی گذرد. (تاریخ ایران قدیم)
3- بحارالانوار، 60/218.

قم قبل از ظهور

زمینه سازی فکری و فرهنگی قیام جهانی مصلح موعود بیش از همه خواهد بود. آمادگی پذیرش رهبری دینی و مقررات اسلام راستین و کارگزاران صالح و شایسته را در عالم ایجاد کنند می کند.

امام کاظم علیه السلام می فرماید: «مردی از اهالی قم مردم را به حق دعوت می کند، گروهی که دل هایشان چون پاره های آهن استوار است و طوفان های سخت آنان را نمی لرزاند، از جنگ خسته نمی شوند، از دشمن نمی ترسند، بر خدا توکل می کنند و عاقبت (نیک و پیروزی) از آن تقواپیشگان است.»(1)

در این روایت شخصیت دعوت کننده، نوع دعوت به حق و سعادت و ویژگی یارانش و نوید نصر و موفقیت او با تحمل و تلاش و توکل اشاره شده است.

دیگر امام صادق علیه السلام می فرماید:

ص:43


1- بحارالانوار، 60/216، سفینة البحار، 2. «قال الکاظم علیه السلام: رجل من اهل قم یدعو الناس الی الحق یجتمع معه قوم کزبر الحدید لا یتزلّهم الرّیاح العَواصِف، لا یمُلّونَ من الحرب ولا یجنبون وعلی الله یتوکلون والعاقبة للمتقین».

«خدای سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام، قائم مقام حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می گرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر می گردد و آن گاه قائم ظهور می کند».(1)

بصری گوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: آیا می دانی چرا قم نامیده شده است؟ گفتم: خدا و رسولش و شما داناترند. فرمود: قم نامیده شد چون اهل آن با قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف همراه می شوند و با او قیام می کنند و استوار و پایدار او را یاری می کنند».(2)

اصلاً به نظر برخی بزرگان، قم را امام باقر علیه السلام در سال 73 هجری در وسط ایران برگزید تا علوم نبوی و علوی و عترت پیامبر علیهم السلام را به دور از توطئه های بنی عباس و مخالفان حفظ و منتشر کنند و مردمش را به زمینه سازی و یاری ولایت و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پرورش دهند.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

ص:44


1- عقدالدرر، ص125 و سنن ابن ماجه، 2/1368.
2- عصر ظهور 166، قم در سال 23 ه_ ق به دست ابوموسی (اشعری – یمنی) فتح و در 189 ه_ از اصفهان جدا و مستقل گشت (زمان هارون الرشید) و صاحب مکتب بوده است (در برابر بغداد) و در اواخر قرن سوم از شهرهای بزرگ جهان اسلام و در زمان ابن بابویه مرکز ده ها هزار محدث و عالم و… بوده است.

به زودی کوفه از مؤمنان خالی می شود و علم از آنجا جمع گردد همان گونه که مار در لانه اش جمع می شود سپس علم و دانش در شهری به نام قم ظاهر خواهد شد و آنجا مرکز علم و فضیلت گردد تا جایی که هیچ کس حتی زنان خانه دار در رابطه با دین مستضعف و ناآگاه نمی مانند و این امر نزدیک ظهور قائم ما (حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می باشد... پس دانش از قم به کشورهای شرق و غرب عالم می رسد و حجت خدا بر خلق تمام گردد به گونه ای که هیچ کس روی زمین نمانده که دین و دانش به او نرسیده و ابلاغ نشده باشد آن گاه (پس از مدتی) قائم ظاهر می شود و عامل خشم و انتقام خدا از بندگان (آنان که در برابر حق و نجات محرومان و احیاء عدل می ایستند) خواهد شد زیرا خداوند از بندگان انتقام نمی گیرد و کیفر نمی دهد مگر بعد از آن که حجت (حقایق دین و پیشوای پاک عدالت گستر) را انکار کنند (و در برابر آنان بایستند وصف آرایی کنند)».(1)

ص:45


1- بحارالانوار 60/213، منتخب الاثر، ص443 و یوم الخلاص، ص280. عن الصادق علیه السلام «ستنحلوا الکوفة من المؤمنین و یأزر عنها العلم کما تأزر الحیة فی حجرها ثم یظهر العلم ببلده یقال لها قم و یصیر معدناً للعلم والفضل حتی لا یبقی فی الارض مستضعفٌ فی الدین حتی المخدرات فی الحجال و ذلک عند قرب ظهور قائمنا… فیفیض العلم منه الی سایر البلاد فی المشرق و المغرب فیتم حجة الله علی الخلق حتی لا یبقی احدٌ علی الارض لم یبلغ الیه الدین و العلم ثم یظهر القائم و یسیر سبباً لنقمة الله و سخطه علی العباد لانَّ الله لا ینتقم من العباد الا بعد انکارهم حجة».

امام رضا علیه السلام در شأن قم می فرماید:

«هرگاه فتنه ها فراگیر شده به قم و حوالی و نواحی آن پناه ببرید زیرا بلا از آن برداشته شده است».(1)

و از حضرت علی علیه السلام  سؤال شد که در هنگام نزول فتنه ها و ظاهر شدن شمشیرها و هجمه ها، سالم ترین و بهترین شهرها و مناطق کجاست؟

حضرت فرمود:

سالم ترین مواضع در آن روز سرزمین قم می باشد، شهری که یاران برترین انسان ها از حیث پدر و مادر و جد و جده از آنجا قیام می کنند».(2)

ص:46


1- بحارالانوار، 60/217، من علی بن موسی الرضا علیه السلام قال: «اذا عمت البلدان الفتن فعلیکم بقم و حوالیها و نواحیها فان البلاء مرفوع عنها».
2- بحارالانوار، 60/217، «ابوموسی اشعری سأل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام عن اسلم المدن و خیرالمواضع عند نزول الفتن و ظهور السیف فقال علیه السلام اسلم المواضع یومئذٍ قصبه قم تلک البلدة التی تخرج منها انصار خیر الناس اباً و اُمّاً و جداً و جدةً …»

حضرت علی علیه السلام امتیاز قم را در اعتقاد به ولایت و مهدویت و خیزش های حمایتی از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می داند.

بیاع سابری می گوید: روزی نزد امام کاظم علیه السلام بودیم. پس صحبت قم و اهل قم و تمایل و اشتیاق آنان به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شد. امام علیه السلام فرمود: «خداوند از آنان راضی باشد. بعد افزود: برای بهشت هشت درب هست که یکی از آنها برای اهل قم می باشد و اینان شیعیان خوب ما از میان دیگر شهرهایند و خداوند ولایت و محبت ما اهل بیت علیهم السلام را در ذات آنان تخمیر و عجین کرده است».(1)

در این روایت اساس امتیاز در ولایت پذیری و اشتیاق به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و زمینه سازی فرهنگی قم می باشد. امام صادق علیه السلام می فرماید:

«… به راستی خدا حرمی دارد و آن مکه است و پیامبرش حرمی دارد و آن مدینه است و امیرالمؤمنین حرمی دارد به نام کوفه و همانا برای ما اهل بیت علیهم السلام حرمی قرار داده شده که عبارت است از سرزمین قم و به زودی بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آنجا دفن می شود

ص:47


1- بحار الانوار، 60/216 «بیاع لسابری قال کنت یوماً عند ابی الحسن علیه السلام فجری ذکر قم واهله و میلهم الی المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فترحم علیهم و قال: رضی الله عنهم ثم قال: ان للجنة ثمانیة ابواب و واحد منها لاهل قم و هم خیار شیعتنا من بین سایر البلاد، خمّر الله تعالی ولایتنا فی طینتهم».

پس هر کس (از شیعیان) او را زیارت کند (به برکت و شفاعت آن بانو) بهشت بر او واجب گردد (و شایستگی ورود به بهشت را پیدا نماید)».(1)

این پیشگویی و کرامت کلام امام صادق علیه السلام قبل از تولد حتی پدر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام یعنی امام کاظم علیه السلام بوده است.

و امام صادق علیه السلام می فرماید:

آن گاه که شما را گرفتاری و رنجی وارد شد (ظاهراً مراد مشکلات سیاسی – امنیتی از سوی حاکمان ستم می باشد نه گرفتاری های عادی زندگی) پس بر شما باد به قم (و هجرت به عنوان تاکتیک) چرا که آنجا محل فاطمیان و استراحتگاه مؤمنان است و روزگاری خواهد آمد که دوستان و یاران را از ما دور و تبعید می کنند و این به مصلحت آنان بوده تا به ولایت و دوستی ما شناخته نشوند و جان ها و اموالشان محفوظ ماند، و هیچ کس

ص:48


1- بحار الانوار، 60/216 «… فقال علیه السلام: ان ا… حرماً و هو مکه وان للرسول (لرسوله) حرماً و هو المدینة و انّ لامیرالمؤمنین حرماً و هو الکوفة و انّ لنا حرماً و هو بلدة قم و ستدفن فیها امرأة من اولادی تسمی فاطمة فمن زارها و جبت له الجنة».

قصد سوء و تجاوز به قم و مردمش را ننمود مگر آن که خداوند او را ذلیل و از رحمتش دور کرد.»(1)

با نگاهی گذرا به احادیث مذکور (در فضیلت سرزمین قم و قمیین اصیل) و گذشته فرهنگی و مکتبی و تاریخ آن و اسناد و موقعیت منحصر به فرد امروزش نقش عظیم قم را در زمینه سازی ظهور موعود امم عجل الله تعالی فرجه الشریف روشن می شود.(2)

ص:49


1- عن الصادق علیه السلام اذا اصابتکم بلیته وعناء فعلیکم بقم فانّه مأوی الفاطمیین و مستراح المؤمنین و سیأتی زمان ینفر اولیاؤنا ومحبوناعنا و یبعدون منّا و ذلک مصلحة لهم لکیلا یعرفوا بولایتنا و یحقنوا بذلک دمائهم و اموالهم. و ما اراد احدٌ بقم و اهله سوءاً الا اذله الله و ابعده من رحمته.
2- ورود کریمه اهل بیت علیهم السلام به این حرم «احترام و استقبال تاریخی قمی ها از بانوی ولایت و فرزند امامت» برپایی بارگاه ملکوتی حریم اهل بیت علیها السلام که در آغوشش مردان بزرگی مثل آیة الله حائری ها، امام خمینی ها و مراجع و عالم پرورش یافتند و صدها امامزاده همچون پرستوهای مهاجر به سویش پر کشیدند، و نیز وجود علماء و محدثین بزرگ شیعه (به ویژه در زمان علی بن بابویه قمی) همچنین حضور پر پیام وکلای به نام ائمه علیهم السلام مانند احمد بن اسحاق قمی از اصحاب امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام و امام عسکری علیه السلام که وکیل آن حضرت بوده و به دیدار حضرت مهدی علیه السلام در سامرا شرفیاب گردیده است. (ر.ک. به کمال الدین و تمام النعمة 2، باب 38) و یا ذکریا بن آدم اشعری قمی (از اصحاب برجسته امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام مدفون در شیخان قم)، همچنین استقرار مرجعیت شیعه، صدها مرکز تحقیقاتی، کتابخانه های کم نظیر، سایت های فراوان اطلاع رسانی دینی به عالم، حوزه عظیم علمیه با ده ها هزار طلبه و دانشجو از سراسر ایران و بیش از یکصد کشور جهان و… .

قیام خراسانی

یکی از رویدادهای مهم و سرنوشت ساز تاریخ آینده در آستانه ظهور منجی بشریت قیام قطعی سید هاشمی (حسنی یا حسینی) خراسانی از ایران می باشد که امام صادق علیه السلام می فرماید:

«حسنی(1) جوانمرد خوشرو و خوش بیانی است که از طرف دیلم قیام می کند و با بیانی فصیح فریاد می زند: ای آل احمد اجابت نمایند اندوهناک را و آن که از کنار

ص:50


1- ( عصر الظهور، ص183، و المهدی الموعود المنتظر، ص58) در مصادر اهل تسنن از او به عنوان ذریة امام حسن علیه السلام یا امام حسین علیه السلام یاد شده و شاید نام او رمزی باشد تا محفوظ بماند. به هر حال طبق روایات، شخص معینی است که رهبر مکتبی (اهل خراسان و ایرانیان را) یا فرمانده سپاهیان می باشد که نیروهایش را بعد از پیوستن شعیب بن صالح به او و معرفی به عنوان فرمانده نظامی) به عراق و سرکوب سفیانی می فرستد و آخرین حاکم ایران قبل از ظهور بوده و بین قیام شعیب بن صالح تا تسلیم امر به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هفتاد و دو ماه (شش سال) طول می کشد.

ضریح دعوت و ندا می کند. پس گنجینه های خدایی از طالقان او را اجابت می نمایند آنها گنج های طلا و نقره  نیستند بلکه مردانی اند همانند قطعه های آهن، بر اسب ها و مرکب های چابک سوار گشته و حربه هایی به دست گرفته، ستمگران را می کشند تا آن که وارد کوفه می شوند در حالی که بسیاری از جاهای زمین از بی دینان پاک گشته است و سید حسنی آنجا را محل اقامت قرار می دهد. آنگاه خبر ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به او و اصحابش می رسد. یارانش به او می گویند: ای فرزند پیامبر، این کیست که در قلمرو ما فرود آمده؟ می گوید برویم ببینیم کیست. در صورتی که به خدا سوگند سید حسنی می داند او مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد ولی این گونه سخن می گوید تا به اصحابش آن حضرت را بشناساند. آنگاه سید حسنی حرکت می کند تا به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می رسد که با مشاهده یادگارهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و مصحف امیرمؤمنان علیه السلام، فضیلت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را به یارانش می نمایاند. سپس سید حسنی می گوید: الله اکبر ای فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ! و همه با او بیعت می کنند».(1)

ص:51


1- بحار الانوار، 53/15 و 274، از امیرالمؤمنین. «عن مفضل بن عمر عن الصادق علیه السلام … ثم یخرج الحسنی الفتی الصبیح الذی نحو الدیلم یصیح بصوت فصیح یا آل احمد اجیبوا الملهوف و المنادی من حول الضریح فتجیبه کنوز الله بالطاقان کنوز و ای کنوز لیست من فضة و لا ذهب بل هو رجالٌ کزبر الحدید علی البراذین الشهب بایدیهم الحراب و لم یزل یقتل الظلمة حتی یرد الکوفة و قد صفا اکثر الارض فتصل به و باصحابه خبر المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف».

مردانی از طالقان

از جمله جنبش های ایرانیان قبل از حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف حضور مردانی از طالقان (منطقه ای در سلسله جبال البرز و شمال غرب تهران) می باشد که جمعی از بزرگان می گویند مقصود روایات منطقه خاص جغرافیایی نبوده بلکه مراد اهل ایران(1) می باشد و نام بردن ائمه علیهم السلام از آنجا به خاطر امتیاز تقوایی _ ولایی اهلش و تعدادی از آنان جزء اصحاب خاص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بودنشان و می باشند. و در زمان ما شخصیت های باتقوا و انقلابی مانند سید محمود طالقانی قدس سرّه و سید مجتبی نواب صفوی قدس سرّه و… از آنجا برخاستند و با ظلم و استبداد و استعمار مبارزه کردند و تا آخرین نفس در راه نشر فرهنگ مهدوی در انقلاب اسلامی ایران زمین تلاش نمودند.

امام صادق علیه السلام فرمود: خدای متعال را گنجی است در طالقان که از جنس طلا و نقره نیست بلکه پرچم و درفشی است که از آغاز تاکنون

ص:52


1- عصر الظهور، ص179.

گشوده نشده است (و به اهتزاز در نیامده است مردانی که قلب های آنان مانند پاره های آهن بوده هیچ تردیدی نسبت به ذات خداوند در دلشان راه نیافته، از آتش شدیدترند که اگر بر کوه حمله ور شوند متلاشی سازند و با پرچم هایشان آهنگ هر دیاری کنند ویران سازند؛ گویا بر اسب ها (مرکب ها)یشان مثل عقاب ها هستند؛ برای برکت به زین مرکب امام علیه السلام دست کشند و گرد او بگردند و با جان خود آن حضرت را حفظ کنند؛ شب ها را با عبادت سپری کنند و روز را سواران کارزارند؛ آنان زاهدان شب و شیران روزند؛ اطاعت پذیرتر از کنیز نسبت به مولای خویش اند؛ چونان چراغ هایند. گویی در دلشان چلچراغ هایی (از ایمان) فروزان است، از بیم الهی ترسان و برای شهادت دعا می کنند و آرزوی کشته شدن در راه او دارند، شعار آنها «ای خون خواهان حسین است». آن گاه که راه افتند وحشت آنان به مسافت یک ماه (در دل دشمنان) ایجاد شود متوجه مولا شوند و به حرکت درآیند، خداوند بدیشان امام حق (حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) را یاری رساند».(1)

ص:53


1- عصر الظهور، ص179. و بحارالانوار، 52/307، «کنز بالطالقان و ما هو بذهب و لا فضه و رایة لم تنشر مذطویت و رجال کانَّ قلوبهم زبر الحدید لا یشوبها شک فی ذات الله اشد من الجمر، لو حملوا علی الجبال لا زالوها، لا یقصدون برایاتهم بلده الا خربوها کانّ علی خیولهم العقبان، یتمسحون بسرج الامام یطلبون بذلک البرکة و یحفون به و یقونه بانفسهم فی الحروب یبیتون قیاماً علی اطرافهم و یصبحون علی خیولهم، رهبان باللیل لیوث بالنهار، هم اطوع من الامة لیسدها کالمصابیح کانّ فی قلوبهم القنادیل و هم من خشیته مشفقون، یدعون بالشهادة ویتمنون ان یقاتلوا فی سبیل الله، شعارهم «یا لثارات الحسین علیه السلام» اذا ساروا یسیر الرعب امامهم مسیرة شهر یمشون الی المولی ارسالاً، بهم ینصر الله امام الحق».

و در روایتی دیگر با عنوان طالقان (ایران) از علی علیه السلام نقل شده است:

«خوشا به حال طالقان همانا برای خدای شکوهمند و بزرگ در طالقان گنجینه هایی است نه از جنس طلا و نقره بلکه مردانی هستند که خدا را آن گونه که حق معرفت اوست شناخته اند و آنان از یاوران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشند»(1)

و این ها نقش تعیین کننده ای در سپاه سید حسنی دارند.

ص:54


1- کنز العمال، 7/262 و ینابیع المودة، ص449، عصر الظهور، ص178. «عن علی علیه السلام ویحاً بخ بخ للطالقان فان لله عزوجل بها کنوز لیست من ذهب و فضة و لکن بها رجال عرفوا الله حق معرفته و هم انصار المهدی».

خوزستان

همچنین از حرکت های زمینه ساز در ایران می توان از برخوردی که در منطقه اصطخر(1) (بر طبق برخی روایات)(2) بین شعیب بن صالح (در مسیرش به عراق) با نیروهای سفیانی رخ خواهد داد نام برد، و شاید محل تجمع نیروهای ایرانی باشد که همه به سوی کوفه مرکز فرماندهی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می روند تا به حضرتش بپیوندند و از آنجا برای پیشروی به سوی کشورها مخصوصاً فلسطین سازماندهی شوند.

گسترده ترین تهدید و تجمع نیروهای حضرت و قدرت های غربی (مسیحیت و یهودیت) آنجایی است که حضرت عیسی علیه السلام به زمین می آید، با امام دیدار و بیعت می کند و حضرت مهدی به حضرت عیسی علیه السلام می فرماید: بفرمایید جلو و امامت کنید. حضرت عیسی علیه السلام می گوید شما برای امامت نماز شایسته هستید. آنگاه حضرت عیسی علیه السلام به او اقتدا می کند.(3)

ص:55


1- شهری است قدیمی در منطقه اهواز نزدیک مسجد سلیمان که حضرت سلیمان پیامبر آن را بنا کرد (و در زمستان آنجا اقامت داشته است) و در صدر اسلام آباد بوده است.
2- عصر الظهور، ص107.
3- تذکرة الخواص، ص325.

زمینه های دیگر

1. ورود امام رضا علیه السلام در سال 200 ه  به ایران و استقرار در خراسان که باعث تبلیغ و تعمیق و استمرار تشیع گشت. 2. هجرت حضرت معصومه علیها السلام در 201 ه به قم. 3. حرکت احمد بن موسی (برادر حضرت علی بن موسی الرضا و حضرت معصومه علیها السلام و به شهادت رسیدنش به دست مأمورین مأمون عباسی در فارس). 4. حضور اصحاب ائمه علیهم السلام و سادات علوی، امامزادگان در همه شهرها و روستاها، علماء و محدثین بزرگ، وکلا و نمایندگان ویژه پیشوایان معصوم علیهم السلام در بلاد مختلف ایران. 5. ارتباط مستقیم ایرانیان با امامان شیعه در عصر امامت. 6. اشتیاق عمیق آنان به ولایت و محبت اهل بیت علیهم السلام . 7. نظام دینی شیعی. 8. وضعیت منحصر به فرد جغرافیایی. 9. پیشینه افتخارآمیز علمی، هنری و تاریخی در مبارزات با ظلم و تجاوز بیگانگان. 10. تشکیل حکومت های محلی و منطقه ای شیعی.(1)

ص:56


1- دایرة المعارف تشیع 9/130 و جنبش های شیعی در تاریخ ایران، از قیام علویان طبرستان (که در سال 250 ه_ در آمل اولین حکومت مستقل شیعی را تشکیل دادند و نیز) سلسله آل بویه (از 320 تا 48) که تا بغداد مقر حکومتی بنی عباس پیش رفتند) و همچنین نهضت سربداران که در سال 736 ه_ دولت مستقل و گسترده شیعه دوازده امامی را با الهام از مکتب مهدوی در دفع مغولان متجاوز تشکیل دادند حتی مریدان شیخ حسن جوری هر روز اسبی مجهز و دو بار در شهر می گرداندند و ظهور امام غایب را انتظار می کشیدند، و همین طور سی سال بعد که مردم سمرقند به سرکردگی مولانا زاده بخاری بپا خاستند و نیز قیام پهلوان اسد خراسانی در کرمان و سادات مازندران به رهبری سید قوام الدین مرعشی و سادات کیانی در گیلان و مشعشعیان در خوزستان و دولت تشیع صفویه با انگیزه های مهدوی و ملی در ایران را  شاهدیم.

11. وجود مراکز فراوان فرهنگی، دینی و حمایتی به نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در کشور، 12. حضور هزاران حافظ و قاری قرآن با امتیازات جهانی همینطور 13. هوشیاری، تلاش، تعاون، اتحاد و ایثار مردم در همه عرصه های مختلف. 14. مبارزه با فساد و تهاجم فرهنگ بیگانه با تبعیت از رهبری انقلاب اسلامی. با وجود این زمینه ها در وظیفه زمینه سازی نهضت مهدوی تردیدی باقی نمی گذارد.

این ها گویای جایگاه بلند ایران اسلامی و رسالت سترگش در نگهبانی و نشر علمی و عملی فرهنگ علوی و مهدوی و الگودهی و زمینه سازی و هدایت جهانی برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

بر اساس فرموده نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم همه مسئول هستیم.(1)

ص:57


1- نهج الفصاحة، ح2163، «کلکم راعٍ وکلکم مسئول عن رعیته».

یک سؤال

چگونه می توان بین روایاتی که قیام های قبل از ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را نهی کرده و آن را پرچمداری طاغوت معرفی کرده و تشکیل حکومت را بی فایده معرفی نموده  و بین اخبار قطعی دال بر توصیه به قیام های زمینه ساز ظهور و ضرورت آنها جمع کرد؟(1) بعضی دنیاگرایان و راحت طلبان و ناآگاهان حتی مخالفان شیعه، این گونه روایات را دستاویز اغراض سیاسی قرار داده، مردم را به عدم حمایت از جنبش های اسلامی و انقلابی فرا می خواندند و خیزش بر ضد طاغوت حاکم را مخالفت با روایات ائمه علیهم السلام دانسته سرکوب می کردند.

جواب:

1. روایات منع کننده، نوعاً اصل قیام ها را رد نمی کند بلکه می گوید پیروزی در آنها نمی باشد وگرنه باید قیام امام حسین علیه السلام در برابر یزید ستمگر یا قیام زید بن علی بن الحسین علیهما السلام و حسین علی شهید فخ و… محکوم باشد و حال آن که این جنبش ها و

ص:58


1- وسائل الشیعة، 6/36 و 37، بحارالانوار، 52/139 و 143 و 146، ح48 و 58 و 63، و نهج البلاغه، خطبه 190.

شهادت ها مورد تأیید و حمایت امام معصوم علیهم السلام بوده(1) و اگر انجام نمی شد اسلام و اهل بیت علیهم السلام برای همیشه منزوی می شدند و واضح است که پیروز نشدن قیام دلیل تکلیف نداشتن نمی شود و مسلمان باید به وظیفه دینی خود عمل کند.

2. ممکن است ناظر به این حقیقت باشد که هر پرچم و قیامی که مدعی مهدویت (به دروغ) باشد محکوم و ممنوع است و شیادان زیادی در تاریخ چنین ادعایی را داشته و دارند.

3. طبق دستور ائمه علیهم السلام روایاتی که با آیات قرآن و سنت قطعی مخالف باشد باید طرد کرد و کنار گذاشت و این روایات با آن همه آیات جهاد و دفاع و امر به معروف و نهی از منکر مخالفت دارد.

4. در برخی از این روایات شخص و شرایط خاصی مورد نظر است. قیام هایی که موجی علیه حاکمان ظالم ایجاد نمی کند و به نجات مظلومان منجر نمی شود بلکه برعکس باعث به هدر رفتن خون هایی می شود و جرئت و قدرت ستمگر تثبیت و تقویت

ص:59


1- امام باقر و امام صادق علیهما السلام قیام مختار و قیام زید بن علی بن الحسین علیهما السلام در کوفه سال 120 ه علیه هشام بن عبدالملک و شهید فخ (یک فرسخی مکه) را بارها تأیید و دعا به آنان فرمودند. ( مقاتل الطالبین، ص102 و 438، عیون اخبار الرضا علیه السلام 1/249)

می شود، پیروان حق ضعیف تر می شوند و توان تبلیغ فرهنگ دینی هم از آنها گرفته می شود، مورد نهی قرار گرفته اند.

5. عده ای کم تجربه و کم اطلاع از شرایط زمان انتظار قیام مسلحانه و مبارزه با ستمگران حاکم را از امامان معصوم علیهم السلام داشتند ولی چون امام علیه السلام عالم به مقتضیات زمان بوده، قیام را ناموفق دانسته و به مصلحت پیروان حق نمی دانستند و لذا آنان را امر به صبر و نهی از قیام می کردند.

6. در مقابل روایات مورد سؤال، احادیثی را شاهدیم که به قیام های زمینه ساز و بیدارگر سفارش می کند از جمله:

امام صادق علیه السلام (در پاسخ فردی که از قیام کسانی از اهل بیت علیهم السلام پرسید) فرمود:

«پیوسته ما و شیعیانم تا وقتی قیام کننده ای از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم جنبش می کند بر خیر هستیم و چه قدر دوست دارم که هر شخصی از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم قیام کند و من مخارج خانواده اش را بپردازم».(1)

ص:60


1- وسائل الشیعه، 6/39. «ابی عبدالله علیه السلام من خرج من آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم فقال لا زال و انا و شیعتی بخیر ما خرج الخارجی من آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم ولو ددت ان الخارجی من آل محمد خرج و علی نفقة عیاله».

عمل نکردن بسیاری از عالمان شیعه به روایاتی که نهی از قیام نموده خود گواه بر ضعف آنها در برابر آیات و دیگر روایات و سیره ائمه علیهم السلام است (با آن که این روایات در منظر و میدان دید آنها بوده است) آنها روایات نهی کننده را ناظر به عصر دیکتاتورهای عباسی (منصور دوانیقی، متوکل ها و…) می دانند که هر حرکتی را سرکوب و با کمترین اتهام شیعیان و علویان را زندانی و شکنجه و به قتل می رساندند امام علیه السلام در شرایط سخت با توجه به محرومیت های شیعه، به عنوان یک تاکتیک موقت با عنوان تقیه نهضت و قیام را نهی کرده تا بهانه را از دشمن بگیرند و نیروها برای زمان مناسب حفظ شده، با تدبیر به نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و اسلام ناب بپردازند.

ص:61

ص:62

دانستنی های مهدویت

الف. تاریخچه کوتاه و گویا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

نام ایشان: نام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (م ح م د)

القاب مشهور او: بقیة الله، مهدی، خلف صالح، صاحب الزمان، قائم و منتظر و… .

تاریخ تولد: سپیده دم نیمه شعبان سال 255 ه.ق در شهر سامراء به طور مخفیانه.

نام پدر: امام حسن بن علی العسکری علیه السلام

نام مادر: نرجس خاتون (ملیکه، سوسن، ریحانه و… از نسل شمعون یکی از حواریین حضرت مسیح علیه السلام می باشد).

ص:63

او تنها فرزند امام عسکری علیه السلام است که با شهادت پدر در هشتم ربیع الاول 260 ه در سن 5 سالگی به امامت رسید؛ بعد از نماز خواندن بر پیکر پاک پدر از نظرها غایب شد.(1)

اولین زائرین و بیعت کنندگان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مردمانی از قم و مناطق غربی ایران (وارثان سلمان فارسی و مشتاقان و زمینه سازان ظهور او) بودند.

حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف دارای دو غیبت می باشد:

ص:64


1- از نظر شیعه مقام امامت و ولایت همانند نبوت انتصابی بوده و خداوند افراد خاص با قابلیت های ذاتی و علم و عصمت که دارند (و تنها خدا لیاقت آنها را می داند) به پیامبری یا امامت در کودکی یا بزرگسالی برمی گزیند؛ قبل از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، امام جواد علیه السلام در هفت سالگی و امام هادی علیه السلام در هشت سالگی به امامت می رسند (تا پذیرش امام پنج ساله آسان گردد). در بین انبیاء هم برخی مانند حضرت سلیمان، حضرت یحیی و حضرت عیسی علیهم السلام در کودکی به نبوت و پیامبری رسیدند (ب.ک: مریم (19)/ 12 و 30؛  اصول کافی 1/383) پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، به دستور خدا، امامان دوازده گانه بعد از خود را با نام و مشخصات بیان و نصب فرمود و نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حضرت امام باقر علیه السلام می فرماید: «صاحب هذا الامر اصغرنا سناً و اخملنا شخصاً، صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف کم سن و سال تر و گمنام ترین ما می باشد» ( ر.ک: الغیبة، ص184، دلائل الامامة 258)

1. غیبت صغری (کوتاه) از 260 ه تا 329ه. به مدت 69 سال. در این مدت ارتباط حضرت با مردم و شیعیان توسط سفیران چهارگانه (نواب اربعة) عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری بود که نامه ها و نیازهای مردم را به آن حضرت می رساندند و پاسخ می گرفتند و بعد از این چهار نفر هر کس ادعای نیابت خاص آن حضرت کند مورد لعن و تکذیب ائمه علیهم السلام قرار گرفته و دروغگوست (مانند شلمغانی، نمیری و مدعیان دروغینی در دوران غیبت تا امروز).

2- غیبت کبری (طولانی) از سال 329ه آغاز شد و مانند خورشید از پس پرده ابرها همه عالم از فیض وجودش بهره مند می شوند.

(می توان غیبت صغری را به عنوان مقدمه این غیبت کبری و آمادگی دادن به مردم برای زندگی پنهان آن حضرت به جهت مصالح مسلمین و حفظ و هدایت آنان معرفی کرد).

دلایل غیبت کبرای آن حضرت عبارتند از:

_ محفوظ ماندن ایشان (تا مانند سایر ائمه به شهادت نرسد و زمین بدون حجت خدا نماند)؛

_ آزمایش مردم در ایمان؛

_ مجبور نشدن آن حضرت به بیعت کردن با ستمگران؛

_ ایجاد آمادگی لازم جامعه برای بر پذیرفتن حکومت عدل و حق؛

ص:65

و عمر طولانی او به اراده و حکمت خداست که البته از دید علمی و مسائل فیزیکی قابل اثبات و پذیرفته شده است و از نظر تاریخی انسان های فراوانی وجود داشته و دارند که عمر آنها بسیار بلند بوده، مانند حضرت نوح علیه السلام 2500 سال (950 سال تبلیغ کرد) و حضرت لقمان 3500 سال و حضرت مسیح علیه السلام و حضرت خضر و حضرت الیاس تاکنون زنده اند و حضرت خضر علیه السلام در قیام جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مونس او در غیبت و جزء یاوران او است و حضرت مسیح علیه السلام در فلسطین به زمین فرود می آید و ضمن بیعت با آن حضرت پشت سر او به نماز می ایستد و قدرت های غربی با مشاهده عیسای مسیح علیه السلام تسلیم نیروها و حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می شوند.

امام سجاد علیه السلام می فرماید:

«در قائم سنتی از نوح است که آن طولانی شدن عمر می باشد».(1)

ب. اصحاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

یاران و اصحاب آن حضرت دو دسته اند:

ص:66


1- کمال الدین، 1/591، «فی القائم سنته من نوح و هو طول العُمر».

1. اصحاب خاص(1) با ویژگی ها و فضایل خاص خودشان که در واقع کارگزاران کلیدی و مدیران کلان و اصلی حکومت جهانی امام عدل را تشکیل می دهند و تعدادشان سیصد و سیزده نفر است. بعد از قیام در اسرع وقت در کعبه خدمت حضرت می رسند و با او بین رکن و مقام بیعت می کنند.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «گویا بر فراز منبر کوفه مشاهده می کنم امام قائم را که اطرافش اصحابش به تعداد اصحاب بدر حلقه زده اند و آنان پرچمداران و فرمانروایان خدا بر خلقش در روی زمین اند».(2)

2. یاران و نیروهایی که به تدریج از حجاز تا کوفه (مقر حکومتی امام عجل الله تعالی فرجه الشریف )  به آنان می پیوندند از جمله در مکه ده هزار نفر، سید حسنی با هزاران نیروی توانمند به او ملحق می شوند.

ص:67


1- هود (11)/ 8، تفسیر القمی، 1/323 و تفسیر العیاشی 2/57، «الامة المعدودة اصحاب القائم الثلاث مأة و البضعة عشر».
2- بحارالانوار، 52/326، «کانی انظر الی القائم علی المنبر الکوفه و حوله اصحابه ثلاث مأة و ثلاثة عشر رجلاً بعدة اصحاب اهل بدر و هم اصحاب الولایة و هم حکام الله فی ارضه علی خلقه».

امام باقر علیه السلام می فرماید: «کشور روم (دروازه اروپا و غرب) را با هفتاد هزار مسلمان تکبیرگویان فتح خواهد کرد».(1)

ص:68


1- بشارة الاسلام، ص297، به نقل از آینده و آینده سازان. «یفتح المدینة الرومیة بالتکبیر فی سبعین الفاً من المسلمین». امام می فرماید با تکبیر نه با جنگ و خون ریزی، دلایل قیام بدون خونریزی حضرت: 1. با رشد فکری و علمی جهشی جامعه جهانی در آستانه ظهور؛ 2. بیداری فطرت توحیدی و خداخواهی در انسانهاگ 3. بحث و استدلال با متفکران و صاحبان ادیان و یافتن حقایق؛ 4. خستگی و زدگی شدید جامعه از ظلم و بی عدالتی؛ 5. فساد و یأس از مجامع بین المللی و مکاتب مختلف مدعی دروغین آزادی و حقوق بشر؛ 6. ناتوانی مراکز قانونی حقوقی از حل مشکلات؛ 7. مشاهده ابهت و اقتدار عظیم نیروهای حضرت مهدی؛ 8. احساس رعب و ترس؛ 9. شنیدن برنامه ها و اهداف سراسر عدالت و امنیت موعود امم عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ 10. بیعت و تسلیم شدن اکثر یهودیان و مسیحیان عالم با آمدن حضرت عیسی علیه السلام به زمین و احترام و اقتداء به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ 11. تحت حمایه قرار گرفتن عده ای از اهل کتاب با اصلاح عقاید شرک آلودشان و پرداخت جزیه و مالیات، به حکومت؛ 12. گروه ها و اجتماعات محدودی (در مقایسه با جمعیت عظیم و میلیاردی جهان آن روز) حتی اهل کتاب فتنه گر که با لجاجت و عناد از پذیرش حق سر باز می زنند و مانع نجات محرومان و مظلومان و هدایت انسان ها می شوند و با نیروهای مهدوی درگیر می گردند کشته خواهند شد. عقل و منطقی می گوید مزاحم ها را باید از میان برداشت و نسبت کشتارهای کذایی به حضرت، تهمت و تحریف تاریخی است و روایات آن نوعاً ضعیف السند و جعلی و از اسرائیلیات بوده و به فرض صحیح بودن مخالف با قرآن که می گوید اهل کتاب باید جزیه بپردازند (سوره توبه، آیه 29) و مخالف آیاتی که دلالت دارد بر بقاء اهل کتاب تا روز قیامت (سوره آل عمران آیه 55 و مائده 14 و 64، اعراف 67) و همچنین خلاف سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و روایاتی که با صراحت می گوید حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عمل می کند و… به نظر می رسد ستمگران حاکم برای توجیه جنایات و جنگ سهای ظالمانه شان و نیز مخدوش نمودن چهره اسلام راستین و منزوی نمودن تفکر مهدویت و قیام جهانی و سرنوشت ساز بشریت و… به این گونه تهمت ها توسل پیدا کرده اند.

قابل توجه اینکه در بین یاران حضرت عده ای از زنان و بانوان حضور دارند، جابر جعفی از امام صادق نقل کرده است: «… در میان سیصد و سیزده نفر اصحاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پنجاه زن حضور دارند که همگی بدون قرار قبلی به سرعت در مکه به او می پیوندند…».(1)

و نیز در روایتی آمده است:

ص:69


1- بحار الانوار، 52/223 و 225 و موعودی که جهان در انتظار اوست، ص329. «جابر جعفر عن الصادق علیه السلام: «… و یجیء و الله ثلاث مأة و بضعة عشر رجلاً فیهم خمسون امرأة یجتمعون بمکة علی غیر میعاد…».

«همراه با امام قائم سیزده نفر از زنان هستند که مجروحان را درمان و بیماران را نگهداری و پرستاری می کنند همچنان که زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چنین بود».(1)

به علاوه اغلب اصحاب آن حضرت را جوانان تشکیل می دهند امام علی علیه السلام می فرماید:

همانا یاران قائم جوانانند و افراد پیر در میان شان نیست مگر به اندازه سرمه در چشم یا به قدر نمک در توشه راه که کمترین چیز در آن است».(2)

3. ابدال (جمع بدل یا بدیل) جمعی عبد صالح و خالص خدا هستند به تعداد هفت تا هفتاد نفر که این تعداد ثابت اند و اگر یکی از دنیا برود شایسته دیگری بدل او جایگزین می شود و آنان بعد از ظهور در محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و برای یاری او بیعت می کنند.(3)

ص:70


1- اثباة الهدی، 3/575، «مع القائم عجل الله تعالی فرجه الشریف ثلاث عشرة امرأة… یداوین الجرحی و یقمن علی المرضی کما کان مع رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم».
2- الغیبة، ص315، غیبت نعمانِ، ص170 و اثبات الهداة، 3/517 و بحارالانوار 52/333. «ان اصحاب القائم شباب لا کهول فیهم الاّ کالکحل فی العین وکالملح فی الزاد و اقل الزاد الملح».
3- کنزالعمال، 11/125، الغیبة، ص476 و اختصاص (شیخ مفید)، ص208.

عده دیگر اوتاد هستند(1) چون در ایمان محکم و استوارند و هر چه ضربه و مشکلات بر آنان وارد شود مقاوم تر می شوند. حدود سی نفر و از خواص اصحاب هستند که در دوران غیبت ملازم و مأنوس با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشند و هرگاه یکی از آنان از دنیا برود، فاضل و لایق دیگری جانشین او شود.(2)

عده ای دیگر به اخیار و صلحاء هستند که به امام خدمت می کنند.

بعضی از بزرگان معتقدند هرگاه شیعیان گرفتار شوند به درگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف استغاثه کنند، همین بزرگواران از سوی حضرت برای رفع حاجات شیعیان نمایندگی و مأموریت پیدا می کنند و از این رهگذر بسیاری از مشتاقان آن امام منتظر و متوسلین به حضرتش خیال می کنند محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تشرف یافته اند.(3)

ص:71


1- جمع «وتد» به معنای میخ.
2- بحارالانوار، 53/300.
3- بحارالانوار، 53/301.

ج: مکان ها

اشاره

شناخت و تکریم و احترام اماکن خدایی و دینی گرامیداشت شعائر الهی است که در قرآن نیز ضمن توصیه بر نکوداشت این مکان ها، آنرا موجب تقوای قلوب و تقویت ایمان معرفی می کند.(1)

و شیعیان و زائران با توجه به خدا و محبت به عترت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این مکان ها نماز و دعا می خوانند و با یاد بندگان صالح و اسوه های انسانیت هدایت و حیات معنوی پیدا می کنند از جمله این مکان های دینی، مراکزی است که به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف انتساب دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

مسجد کوفه

حضرت علی امیرالمؤمنین علیه السلام در سال 36 ه مسجد کوفه(2) را به عنوان مقر حکومتی و خلافت خود برگزید و از روایات استفاده می شود در عصر ظهور و قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مرکز خلافت و پایتخت حکومتی آن حضرت خواهد شد (و برای بعد از آن امام

ص:72


1- حج (22)/ 32؛ نور (24)/ 36؛ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکرَ فِیهَا اسْمُهُ.
2- شهر کوفه در سال 17 ه_ . ق به دستور عمر توسط سعد بن ابی وقاص (فرمانده جنگ با ایران) به عنوان پادگان نظامی با ظرفیت چهل هزار نفر نیروی رزمی ساخته شد.

هم ادامه می یابد) و محل تبلیغ دینی، قضاوت، اقامه نماز جمعه و جماعت و امور حکومتی او با کارگزارانش می شود.(1)

مسجد سهله

این مسجد محل فرود پیامبران و نزول فرشتگان و رحمت خدا، محل اقامت و منزل امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از ظهور او خواهد بود. و به عنوان مرکز بیت المال و تقسیم غنائم آن امام عدل محسوب می شود.

امام صادق علیه السلام در پاسخ سؤال مفضل بن عمر می فرماید: «مقر حکومتش کوفه و مجلس حکم فرماییش مسجد جامع کوفه و محل تقسیم غنائم و بیت المال او مسجد سهله و خلوتگاه مناجاتش مکانی در تپه های سفید سرزمین نجف است».(2)

سرداب مقدس

در زمان های گذشته به خاطر رهایی از گرما در خانه ها سرداب (زیرزمین) می ساختند، خانه امام حسن عسکری علیه السلام در سامراء نیز

ص:73


1- کمال الدین و تمام النعمة، 2/ باب 58، الغیبة، ص468.
2- بحار الانوار، 53/11، «دار ملکه الکوفة و مجلس حکمه جامعها و بیت ماله و مقسم غنائم المسلمین مسجد السهلة و موضع خلواته الذکوات البیض من الغریین».

دارای سرداب بود که محل زندگی و عبادت امام هادی علیه السلام و امام عسکری علیه السلام است همچنین محل تولد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و اکثر دیدار مردم با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر پدرش در همین سرداب بوده به همین خاطر قداست و معنویتی خاص داشته آنجا زیارت شیعیان بوده نماز و دعا می خوانند این مکان محل سکونت بوده پنهان شدن و یا ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نمی باشد.

مسجد جمکران

شب هفدهم رمضان سال 373 ه.ق شیخ حسن بن مثله جمکرانی در عالم مکاشفه از طرف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مامور شاخت مسجد شد. در این مکاشفه همچنین مخارج ساختمان اولیه اش از سوی آن حضرت تأمین شد. در همان شب نقل شده است که حضرت توصیه فرمود به ایشان:

«که به مردم بگویید این مکان را عزیز بدارند و بدانند نماز گزاردن در این مسجد با نیت پاک برابر فضیلت نماز در (مسجدالحرام مکه) است.»(1)

و امروز شاهدیم جلوة نگاه آن یار پنهان از نظر، مسجد جمکران را به پایگاه تفکر زمینه سازان و عبادتگاه و نیایشگاه

ص:74


1- النجم الثاقب، ص383، و مفاتیح الجنان .

میلیون ها مشتاق که متجاوز از پانزده میلیون زائر در طول سال از سراسر ایران و جهان که اکثراً جوانان می باشند تبدیل کرده است و مراجع عظام تقلید گذشته و معاصر به آنجا اقبال داشته و آیت الله العظمی بروجردی قدس سرّه فرموده بودند: «اگر برای من مقدور بود نمازهای واجب روزانه را در مسجد جمکران می خواندم».

و مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) فرمودند: «مسجد جمکران گنجینه فناناپذیر شیعه در تاریخ خواهد بود و باید همه از آن بهره مند شویم».(1)

بیت المقدس

بیت المقدس دارای قداست فراوان پیامبران آن را ساخته اند و حضرت سلیمان و داوود در آنجا حکومت داشتند موسی علیه السلام در این مکان به نور پروردگار نگریست و با خدا تکلم کرد(2) و محل تولد حضرت عیسی علیه السلام است و محل وفات مریم (عذرا) است. معراج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از آنجا بود(3) و مدت ها اولین قبله مسلمانان به شمار می آمد.

ص:75


1- مسجد مقدس جمکران، تجلیگاه صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ص43 – 45.
2- طه (20)/ 12. و النازعات (79)/ 16.
3- اسراء (17)/ 1.

حضرت عیسی علیه السلام در آنجا با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ملاقات کرده و در نماز به او اقتدا می کند.

امام علی علیه السلام می فرماید: «در آستانه ظهور، بیت المقدس از بهترین جاها برای سکونت خواهد بود…»(1)

انطاکیه

از شهرهای قدیمی منطقه شام که سیصد سال قبل از میلاد مسیح بنا شده است و بعد از بیت المقدس دومین شهر مقدس و مذهبی مسیحیان است پولس و یزنابا (از یاران حضرت عیسی علیه السلام ) به آن شهر هجرت کرده، مسیحیت را گسترش دادند و بر اساس روایات حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از ظهور از غاری در آن سرزمین، تورات و انجیل را بیرون می آورد و با یهود و نصارا بر اساس آنها استدلال می آورد و به دنبال آن بسیاری از مسیحیان و یهودیان اسلام اختیار می کنند.(2)

ص:76


1- کمال الدین و تمام النعمة، 2/ باب 47، «خیر المساکن یومئذٍ بیت المقدس». (به نقل از فرهنگنامه مهدوی).
2- غیبت نعمانی، ص125 و بحارالانوار 51/25 و الغیبة ص237.

نیابت عامه در عصر غیبت

در دوران غیبت کبری بیان و حفظ احکام و هدایت امت و سرپرستی جامعه اسلامی به عهده نواب عام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سپرده شده است. فقیه و مجتهد جامع الشرایط که واجد صفات و ویژگی هایی است که امام علیه السلام به صورت کلی در روایات مشخص فرموده اند.

از جمله احادیث دالّ بر این امر حیاتی، توقیع و نامه مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است که در پاسخ اسحاق بن یعقوب صادر شده که فرمود: «… در مسائل و حوادثی که برای شما رخ می دهد به راویان اخبار ما (عالمان و فقها) رجوع کنید چرا که اینان حجت

ص:77

من بر شما هستند و من حجت خدا بر اینانم.»(1) و امام عسکری علیه السلام در بیان شرایط این گونه دانشمندان می فرماید:

«… و اما هر یک از فقیهان که بر نفس خود مسلط بوده، دین خدا را حفظ کند و با هوای نفس خویش مخالفت نموده و تنها اطاعت خدا کند، بر همگان واجب است از او تقلید کنند و این صفات را بعضی فقهای شیعه دارند نه همه آنها…»(2)

روایت عمر بن حنظلة از امام صادق علیه السلام:

«هر کدام از شما که حدیث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما صاحب نظر باشد و احکام ما را بداند پس او را به حکم و ولایت برگزینید که من او را بر شما حاکم قرار دادم. کسی که

ص:78


1- وسائل الشیعة، 18/101، بحارالانوار، 53/181 و کمال الدین و تمام النعمة 2/483 و الغیبة، ص290. «… و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانّهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم».
2- وسائل الشیعه، بحارالانوار، 18/95،  و احتجاج طبرسی، 2/262. «و أما من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً لهواه مطیعاً لامر مولاه فللعوام ان یقلّدوه و ذلک لا یکون الا لبعض فقهاء الشیعة لا جمیعهم…».

حکم او را نپذیرد مانند آن است که ما را رد کرده و آن که ما را رد کند در حد شرک به خداست».(1)

نظریه ولایت فقیه، حفظ احکام و پاسخگویی به مسائل و نیازهای شرعی و اداره جامعه اسلامی یک اصل مترقی مکتبی است در حقیقت این فقه است که حکومت می کند نه شخص، بلکه فقیه واجد شرایط مسئول استنباط و ابلاغ و اجرای احکام الهی و تأمین مصالح امت و عدالت اجتماعی است و در صورت از دست دادن شرایط، شئون ولایت از او سلب و منعزل می گردد.

توقع او در توقیعات

در نامه هایی که از ناحیه مقدسه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به برخی صادر شده است سلسله دستوراتی دیده می شود که علاوه بر اینکه وظایف منتظران را بیان می کند امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سعادت دنیا و آخرت را در عمل به آنها معرفی می کند:

ص:79


1- کافی، 1/67، و التهذیب، 6/218، وسائل الشیعه، 18/98. «من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا وعرف احکامنا فلیرضوا به حکماً فانّی قد جعلته علیکم حاکماً… و الراد علینا کالراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله».

1. معرفت و شناخت صحیح و صادقانه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و سلسله امامت و شناخت معیار ولایت و امامان در هر عصر هرگز زمین از حجت حق خالی نخواهد ماند.(1)

2. توصیه به حمد و سپاس پیوسته و سجده شکر بعد از نماز های واجب که لازم ترین و واجب ترین سنت هاست.(2)

3. بدانید تقرب به ما با اعمال نیک و دوری از گناه میسر است و فرجام شیعیان نیکو است تا از گناه اجتناب می کنند.(3)

4. اخلاص و جهاد در راه ما با ستمگران و تقوا و پرهیزکاری پیشه کردن.(4)

5. لزوم همدل شدن شیعیان و وفاداری به پیمان ولایت که برای آنان است و ترک آنچه ما خوش نداریم تا به مبارکی ملاقات نایل شوند.

ص:80


1- بحار الانوار، 53/191. «…او لم یعلموا انتظار ائمتهم بعد نبیهم صلی الله علیه و آله و سلم واحداً بعد واحد الی ان
2- بحارالانوار، 53/161. «… سجدة الشکر من الزم السنن و اوجبها…».
3- بحارالانوار، 53/151. «فاحمدو الله و اقبلوه … والله ولی توفیقکم».
4- بحارالانوار، 53/177. «… فتعرف بذلک ما تعتمده من الزلفة الینا بالاعمال…».

6. دوری از بخل نمودن نسبت به نعمت ها که خدا امانت به شما داده است.

7. صله رحم و تقویت پیوندهای اجتماعی و تشکل های شیعه (در دوران غربت و غیبت).

8. یافتن روح یقین و عدم شک و تردید (با دیدن فتنه ها و سختی ها) نسبت به حقایق و ولایت ائمه علیهم السلام در طول تاریخ امامت و تسلیم ولایت بودن و عدم تلاش بر آشکار شدن پنهان ها.(1)

9. اهتمام به نماز و اینکه هیچ عملی بهتر از نماز، بینی شیطان را به خاک نمی مالد.(2)

10. با محبت و دوستی ما بر اساس سنت آشکار الهی راه و مقصدتان را به سوی ما قرار دهید.(3)

11. بدانید بین خدا و هیچ کس قرابت و خویشاوندی نیست و هر کس مرا انکار کند از من نمی باشد و راه او راه پسر نوح است.(4)

ص:81


1- بحارالانوار، 53/179.
2- بحارالانوار، 53 / 182، «… فما ارغم انف الشیطان بشیء مثل الصلوة فصلّها وارغم انف الشیطان».
3- بحارالانوار، 53/179.
4- بحارالانوار، ص180، «فاعلم انه لیس بین الله عزوجل و بین احد قرابة، من انکرنی فلیس منی وسبیله سبیل ابن نوح…».

12. تلاش برای تهیه مال حلال و پاکیزه.(1)

13. تکذیب آنها که برای ظهور وقت تعیین می کنند و نیز طرد و تکذیب مدعیان ولایت و نیابت.(2)

14. برای تعجیل در ظهورش پیوسته دعا نمودن که خود باعث توسعه و فرج شماست.(3)

15. امر به رجوع به نایبان عام (فقیهان جامع الشرایط) در عصر غیبت کبری که آنان حجت من هستند بر شما و من حجت خدایم بر آنان.(4)

16. الگو داشتن (همان گونه که فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اسوه نیکوی اوست) در تمام مراحل زندگی برترین الگو و سرمشق مسلمان ولی خداست.(5)

17. دعا برای سلامتی و حفظ آن حضرت و همیشه به یاد او بودن همانطور که او پیوسته به یاد ما هست.(6)

ص:82


1- بحارالانوار، ص181.
2- بحارالانوار، 53/181. «… و اما ظهور الفرج انه فالی الله وکذب الوقاتون… فانه ملعون…».
3- بحارالانوار، 53/181، «… و اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فانّ ذلک فرجکم».
4- بحارالانوار، 53/181.
5- بحارالانوار، 53/180. «و فی ابنته رسول الله لی اسوة حسنة و…».
6- بحارالانوار، 53/180. «… عصمنا الله و ایاکم من المهالک و الاسواء و الآفات و…».

18. آن که بر ما ظلم کند و اموال ما را حلال بداند و تصرف نماید ملعون است و از رحمت خدا به دور می باشد.(1)

19. مبادا به راست و چپ تمایل پیدا کنید و از هواهای نفسانی خود و منحرفان تبعیت نمایید؟! و نسبت به فتنه ها و آزمون ها هوشیار باشید.(2)

20. نهی از نامیدن او به اسم آن حضرت در محفل مردمان (غیر شیعیان و غیر معتقدان نامشتاق).(3)

صراحت به پیروزی حق و نابودی باطل نوید می دهد، امیدها را زنده می کند، که سرانجام خورشید حقیقت سر خواهد زد و همگان به نور و حیات می رسند و خدا را بر این حقیقت گواه

ص:83


1- بحارالانوار، 53/182.
2- بحارالانوار، 53/179 و 191، «و انا اعوذ بالله من العمی بعد الجلاء… و من مردیات الفتن… و یأخذون یمیناً و شمالاً … فلیدعوا عنهم اتباع الهوی و…».
3- بحارالانوار، 53/184، «من سمّانی فی مجمع من الناس باسمی فعلیه لعنة الله…».

می گیرد. خداوند عزیز و جلیل ابا دارد از اینکه حق را ناتمام گذارد و باطل را از بین نبرد.(1)

امام عسکری علیه السلام می فرماید: «فرزندم بدان دل مردم دیندار با اخلاص همانند پرندگانی است که شیفته آشیانه خویش باشند مشتاق تو هستند».(2)

بدیهی است با آمدن این عشق و اشتیاق و پناهندگی خالصانه به امام علیه السلام دیگر جایی برای نافرمانی خدا و تبعیت غیر امام معصوم و حق و جز کسب خشنودی او باقی نمی ماند زیرا حق پناهگاهی مطمئن تر از ولایت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ندارد و خداوند برای رسیدن به سود و سعادت و جنت راه دیگری قرار نداده است.

ص:84


1- بحارالانوار، 53/193، و احتجاج 2/179. «ابی الله عزوجل للحق الا تماماً و للباطل الا زهوقاً».
2- بحارالانوار، 52/35، «و اعلم انّ قلوب اهل الطاعة و الاخلاص نزع الیک مثل الطیر اذا امت اوکارها».

نبایدها و آسیب ها و آفت ها

هر پدیده ای آفت هایی دارد (لکل شی آفة) و هر اندازه چیزی بهتر و مهمتر باشد آسیب های بیشتر و پیچیده تری آن را تهدید می کند.

انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام دینی با الهام از فرهنگ مهدویت به عنوان مهمترین نهضت های ضد استبدادی و استعماری جهان در قرن اخیر دارای آسیب هایی است. توجه به موقعیت ایران در منطقه و نقش ایرانیان در زمینه قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و ایجاد تحول گسترده جهانی و به دنبال پیروزی ایران در میان همه ناباوری ها و علیرغم انواع توطئه های داخلی و خارجی و تحریم و تهدیدها و تحمیل جنگ ناجوانمردانه و فداکاری ملت در هشت سال دفاع مقدس و… طبیعی است که دشمنان روز به روز حساس تر شده و آسیب های بیشتری را به ویژه در زمینۀ فرهنگی را به جان این پدیده نوین و تأثیر گذار بریزند و آن را خاموش و نابود کنند! در اینجا به اهم آفات اشاره می شود:

1. تفسیر به رأی و ارایه دیدگاه های شخصی، به نام اسلام عوامل مؤثر در این آفت عبارتند از:

الف. اتکا به نظریات و نشریات  دانشمندان غرب و مستشرقین؛

ص:85

ب. مراجعه نکردن به نظر عالمان متقی و متخصص اسلام و منابع اصیل شیعی؛

ج. ملاحظه نکردن همه روایات و قضاوت صحیح در مورد آنها.

2. زمان، مخاطب و دشمن ناشناسی. در عصر انفجار اطلاعات و انعکاس سریع داده ها و هجمه همه جانبة فرهنگی دشمنان این آفت موجب ناتوانی در ارایه طرح ها و حرف های متناسب با شرایط و نیاز زمان می شود ضمن این که مانع استفاده کارشناسانه از فرصت ها و پیشرفته ترین ابزار روز در تبلیغ تمدن و فرهنگ ناب مهدویت می شود.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «کسی که زمان خود را بشناسد آماج اشتباهات نگردد»(1) و امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «بر آگاهی انسان همین بس که زمان خود را بشناسد».(2)

3. معرفت و معرفی امام موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف از راه خواب ها و داستان های افسانه ای و خواب آور یا نقل احادیث غیر صحیح، تردیدزا و شبهه آفرین (بویژه در جوانان و نسل نو) و بهانه دادن به دست مخالفان.

ص:86


1- تحف العقول، ص356.
2- میزان الحکمة، (عرف).

4. استفاده ابزاری از اعتقاد به جای شناخت لازم و عشق و اطاعت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، فقط او را برای خواست های شخصی و برآوردن حوایج دنیوی دوست داشتن و به او متوسل شدن!

5. پرداختن به مسائل شکلی و فرعی که تأثیری در ایمان و اعتقاد و عمل ما ندارد و به جای حقایق امامت و غیبت و رسالت منتظران را به بحث از شمایل ظاهری و پرداختن به مسائل عاشقی در شعر و نثر (چشم و چهره و خال و…)، تعداد فرزندان و همسران و محل سکونت او و طرح مباحثی مثل جزیره خضراء، مثلث برمودا، عالم هورقلیا.

6. برداشت های نادرست و انحرافی:

1. منحصر کردن وظیفه در دوران غیبت به اظهار محبت و خواندن دعای فرج. 2. رها کردن جامعه. 3. قدم برنداشتن در راه مبارزه با ظلم و فساد و نهی از زشتی ها و دعوت به خوبی ها. 4. بی ثمر خواندن هر حرکتی قبل از قیام او. 5. اباحه گری و بی تفاوتی و به فراموشی سپردن حقیقت تکلیف. 6. فراموشی حکم عقل و شرع که انسان در هر حال موجودی مسئول معرفی می کند.

آیا در زندگی مادی و روزمره به اندازه توانمان در باغچه ها سبزه و گل نمی کاریم، نظم و نظافت ایجاد نمی کنیم، علف هرزه ها و میکروب ها و آلودگی را از خانه و غیره دور نمی نماییم،

ص:87

سنگ های راه و مزاحم را کنار نمی زنیم، خود و خانواده را در نور و روشنایی با مخارج کذایی قرار نمی دهیم؟!

آیا در فصل سرما و پنهانی خورشید، تسلیم سرما و ویروس ها می شویم یا با آن که توان تغییر کل هوا و فضا را نداریم لیکن کرسی و بخاری و گرمازا تهیه نموده خود و فرزندانمان را گرم می کنیم «هر کس بقدر همت خود خانه ساخته».

چگونه است که وقتی نویسنده به دین و مهدویت می رسید به راحتی رفع مسئولیت می کنیم با آن که اگر هر فرد و جمع کوچک فامیلی و دوستان، خود را اصلاح نمایند، جامعه اصلاح می شود.

بعلاوه معنای حدیث نبوی «خداوند به وسیله حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد چنان که از ظلم و جور پر شد»(1) این است که آن حضرت هر وقت بیاید زمین را پر از عدل می کند نه اینکه هر وقت از ظلم پُر شد او می آید و نه آن که هیچ جا اثری از حق و عدل نمانده و عالم سراسر سیه ز ستم گردد. آری جَوّ غالب و ظاهر در نگاه ابتدایی و عرفی ظلم است و عدالت و حقوق افراد و قانون رعایت نمی شود، چون در شب تار هم ستارگانی

ص:88


1- 5 .  اعلام الوری ص424 و مسند احمد بن حنبل 3/37، «قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم … یملا الله الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا».

در آسمان هستند، می درخشند و نور می دهند و رهنمایند و در غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هم همیشه منتظران واقعی و زمینه سازانی حضور دارند (به تعبیر دیگر ستم هدف نبوده بلکه برای آمدن، آمادگی و عطش عدالت باید پدید آید و دیدن ستم و نابسامانی ها، خود انگیزه آمادگی و عدالت خواهی است) و لذا امام صادق علیه السلام می فرماید: «… نه چنین است، بخدا سوگند امر فرج تحقق نپذیرد تا هر یک از شقی و سعید به نهایت کار خود رسند».(1)

در نهضت های اصلاحی زمینه سازی فکری و پرورش نیروهای فداکار لازم و ضروری است میسر نمی شود.

و در قیام امام علیه السلام موقعیت شناسی مؤثر است.

پاداش علاوه بر این اخروی نتیجه اعمال نیک دنیوی است.

7. بی صبری و شتابزدگی:

در امر فرج حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و در برابر حوادث و بلاها باید صابر و شکیبا و تسلیم اراده و حکمت خدا بود که قطعاً در وقت خودش محقق می گردد و استغاثه به درگاه خدا و امام علیه السلام ایمان و آمادگی را افزایش می دهد. شتابزدگی گاهی تردید و افتادن در دام شبهات

ص:89


1- 1 . کمال الدین و تمام النعمه 2/346 (باب 23) «… لا و الله لایاتیکم حتی یشقی من شقی و یسعد من سعد».

نسبت اصل اعتقاد به مهدویت را نتیجه می دهد! امام جواد علیه السلام می فرماید:

«... در زمان غیبت، عجله کنندگان و شتابزدگان در امر ظهور هلاک شوند و اهل تسلیم و صبر نجات یابند».(1)

و از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمود:

«... خوشا به حال صابران در دوره غیبت او و استواران در محبت او، همانان که خداوند در کتابش چنین توصیفشان کرده است:(2) (این قرآن هدایت است برای تقوا و پرواپیشگان همان کسانی که ایمان به غیب و حقایق پنهان دارند)».(3)

امام سجاد علیه السلام می فرماید:

«همانا برای قائم ما دو گونه غیبت است که زمان غیبت دوم طولانی می شود تا جایی که بیشتر قائلین به او از عقیده خود برمی گردند. فقط افرادی در اعتقاد خود ثابت قدم می مانند که یقین محکم و شناختی صحیح از او داشته و تسلیم ما اهل بیت علیهم السلام باشند و سخنان ما بر آنها گران ننماید» (در جان خود نسبت به آنچه حکم کردیم

ص:90


1- کمال الدین 2/378 باب 36   «… یهلک فیها المستعجلون و ینجو فیها المسلّون».
2- بحار الانوار 52/143 «طوبی للصابرین فی غیبته، طوبی للمقیمین علی محبته، الذین وصفهم الله فی کتابه و قال: هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب».
3- سوره بقره (2)/ 4.

احساس حرج و نگرانی نکنند)(1) و پاداش این گونه صابران (در برابر تکذیب بسیار و آزار و  ترس) در اینجا همانند رزمندگان در حضور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و در قیامت در زمره اهل بیت علیهم السلام خواهند بود».(2)

8. تعیین وقت:

معین کردن وقت و زمان ظهور از آسیب ها است. حکمت خداوند بر مخفی ماندن آن روز مثل روز رستاخیز برای بندگان است.

مفضل از یاران امام صادق علیه السلام می گوید از امام علیه السلام پرسیدم: آیا قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وقت معینی دارد تا مردم بدانند؟ فرمودند: «چنین نیست که خداوند وقتی را برای آن تعیین کرده باشد تا شیعیان بدانند و من برای آن وقتی را مشخص نمی کنم و نمی شود وقت و زمانی هم برای آن تعیین کرد و آن که وقتی برای

ص:91


1- کمال الدین 1/323 (باب 31) «و ان للقائم منا غیبتین …. و اما الاخری فیطول امدها حتی یرجع عن هذه الامر اکثر من یقول به فلا یثبت علیه الا من قوی یقینه و صحت معرفته و لم یجد فی نفسه حرجا مما قضینا و سلّم لنا اهل البیت».
2- کمال الدین 1/317 (باب 30).

ظهور ما معین کند خود را در علم خدا شریک دانسته و مدعی شده که بر اسرار خدا راه یافته و آگاه گشته است».(1)

امام باقر علیه السلام در پاسخ فضل که می پرسد آیا برای این امر وقتی معین است؟ حضرت سه مرتبه فرمودند: «تعیین کنندگان وقت برای آن قیام دروغگو هستند».(2)

9. ادعای نیابت و وکالت:

مدعیان دروغین نیابت خاص یا عام (مدعی مرجعیت) یا وکالت آن حضرت فراوانند. اکنون هم در گوشه و کنار کشورها ادامه دارد. حتی در فرقه سازی و پیدایش یا تبلیغ و توسعه بسیاری از این مدعیان دست های استعمار دیده می شود فرقه هایی مثل  بهائیت با هدف تحریف و تفرقه و درگیری های مذهبی، سرگرم نمودن عالم و عامی به مسائل فرعی و منهدم نمودن اساس اسلام.(3)

ص:92


1- 2. بحارالانوار، 52/3  «هل للمأمور المنتظر المهدی من وقت موقّت یعلمه الناس؟ فقال: حاش لله ان یوقّت ظهوره بوقت یعلمه شیعتنا. فقال: یا مفضل! لا اوقّت له وقتا و لا یوقّت له وقت انّ من وقت مهدینا وقتا فقد شارک الله تعالی فی علمه و ادعی انّه ظهر علی سرّه».
2- 3.  الغیبة (شیخ طوسی)، ص425 «هل لهذا الامر وقت؟ فقال: کذب الوقّاتون، کذب الوقاتون، کذب الوقّاتون».
3- روابط بهائیان با صهیونیست ها و جاسوسی آنها (به ویژه عباس افندی) بر انگلیس و روس در ساختن فرقه ضاله بهائیت ر.ک به کتاب «قرن بدیع 2/125 نوشته شوق افندی» و انشعاب در بهائیت، ص118، نوشته اسماعیل رائین، به نقل از فصلنامه انتظار موعود، ج 18.

10. ملا قات های خیالی و رؤیایی:

ادعاهای خیالی برخی شیادان ساده لوح به ملاقات و ارتباط با ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در خواب یا بیداری و نقل افسانه ها و پیام هایی از او و گشودن بساط عوام فریبی و سود جویی و سوء استفاده از اعتقاد مردم از آفت های فرهنگ مهدوی است، مؤمنان باید زیرک و هوشیار باشند.

11. رفتار موهن:

نام گذاری مکان ها، خیابان ها، برخی شرکت ها و مغازه ها به یکی از القاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بدون توجه به نوع این مکان و کارشان (همانند «گوشت ولیعصر»)، که این توهین و تحقیر آشکار به امام علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می باشد یا در سالروز تولد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و به بهانه شاد بودن در شادی اهل بیت علیه السلام جشن ها و مجالس گناه با آهنگ ها و اشعار سخیف، ساختن مجسمة حیوانات، اختلاط زن و مرد و عدم رعایت عفاف و پرداختن به اسراف و تبذیر.

12. عدم پیروی از نواب عام:

ص:93

اطاعت از نائب عام آن حضرت و فرصت مکتبی نزد برخی به تهدید تبدیل شده و در برابر ولایت فقیه جامع الشرایط و مرجعیت شیعه در عصر غیبت کبری به عنوان نایب عام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف موضع گیری می نمایند و وحدت بر محور ولایت را رعایت نمی کنند و از تبعیت دستورات دینی و امور اجتماعی او سر باز می زنند با آن که اطاعت او در احکام اولیه و ثانویه (همان طور که در جای خود با دلایل نقلی و عقلی ثابت شده است) واجب است.

13. احادیث ضعیف و نادرست:

وجود و نقل روایات غلو آمیز، شبهه زا، خرافی، تحریفی و ضعیف السند برخی دسیسه های دشمنان آگاه و یا دوستان ناآگاه می باشد که در نشان دادن چهرة واقعی امام و مصلح حقیقی کوتاهی و خیانت شده است از جمله دسیسه هاست. امام را به عنوان مرد قهر و قتل در تاریخ نشان می دهند با آن که امام جلوه گاه مهر و رحمت خداست و امام رضا علیه السلام می فرماید:

«امام با تقواترین آنها و سرآمد مردم در دانش، قضاوت و حکمت، بردباری و شجاعت و سخاوت است… او به

ص:94

مردم از خودشان سزاوارتر و از پدران و مادرانشان نسبت به آنها مهربانتر می باشد.»(1)

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: «به راستی رحمت خداوند بر همه چیز سایه گسترده و من همان رحمت هستم».(2)

آری دشمنان می خواهند با توطئه های خود چشمه جوشان جنبش های شیعی، امید ها و ایثار ها و مقاومت های قبل از ظهور را به انزوا بکشانند. باید با بررسی و پالایش احادیث پیراهه های اعتقادی و خرافی از روایات دور کرد.

14. کم رنگ شدن انگیزه ها:

کاهش انگیزه های خدایی و معنوی، کوتاهی و کاهش وجدان کاری منجر به کاهش تأثیر گذاری و تاثیر تربیتی این تفکر هدایتگر شده است.

ص:95


1- 1. من لا یحضره الفقیه 4/418 «… یکون اعلم الناس و احکم الناس و اتقی الناس و احلم الناس و اشجع الناس و اسخی الناس و یکون اولی بالناس منهم بانفسهم و اشفق علیهم من ابائهم و امهاتهم و …».
2- «ان رحمة الله وسعت کل شیء و انا تلک الرحمة».

سیمای جهان در حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

اشاره

بعد از تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و طنین افکن شدن بانک لا اله الا الله بر سراسر گیتی و رفع کفر و فتنه و فساد و سرکوب ستمگران شرق و غرب، چشم انداز جهان در عرصه های مختلف را از منظر روایات بررسی می کنیم.

١. قانون و دین واحد با احیاء و اجرای کتاب و سنت

امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرماید: «کتاب و سنتی که قبلا منزوی و مرده بود را زنده خواهد ساخت»(1) امام باقر علیه السلام می فرماید: «او مردم را به کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ولایت علی بن ابیطالب و بیزاری از دشمنانش دعوت می کند.»(2)

«بدون تردید آیین محمد صلی الله علیه و آله و سلم به هر نقطه ای که شب و روز می رسد خواهد رسید و دیگر اثری از شرک روی زمین نمی ماند».(3)

امام باقر علیه السلام می فرماید:

ص:96


1- نهج البلاغه، خطبه 138؛ و یحیی فیه الکتاب و السنة… .
2- الزام الناصب، ص177، «یدعوا الناس الی کتاب الله و سنت نبیه و الولایة لعلی بن ابیطالب علیه السلام و البرائة من عدوه».
3- منتخب الاثر، ص158، «و لیبلغنَّ دین محمد ما بلغ اللیل و النهار حتی لا یکون شرک علی ظهر الارض».

او مطابق قرآن عمل می نماید و در آن زمان معبودی جز خدای یگانه نخواهد بود.(1)

٢. مدیران و کارگزاران صالح

برای اجرای قانون خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و رهبری امام معصوم در مدینه فاضله مهدوی، مدیران شایسته ترین در علم و پاکی و دارای توانمندی های لازم خواهند بود.(2)

«حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف امرا و کارگزاران خود را در کشورها و شهرها می فرستد و دستور می دهد بین مردم به عدل رفتار کنند….»(3)

امام باقر علیه السلام می فرماید: «آنگاه که قائم قیام کند به هر اقلیم و منطقه ای، فردی شایسته اعزام می کند و می گوید عهد و  دستور العمل تو در دست تو می باشد. پس هرگاه مسئله ای و کاری پیش آمد که نمی دانی چگونه حکم کنی به کف خود بنگر و طبق آن عمل کن».(4)

ص:97


1- کمال الدین، 1/447؛ فلا یبقی فی الارض معبود دون الله عزوجل.
2- منتخب الاثر، ص612، دلائل الامامة، ص309.
3- کشف الاسرار، ص146، «فیبعث المهدی امرائه سایر الاعصار بالعدل بین الناس».
4- بحار الانوار، 52/365 «اذا قام القائم بعث فی اقالیم الارض رجلاً یقول له عهدک فی کفک…».

امام سجاد علیه السلام می فرماید: «شیعیان ما در حکومت او با ایمان و توانا در همه امور متصدیان و حاکمان زمین و صاحب ولایت اند و همه موجودات حتی درندگان زمین مطیع آنها می شوند».(1)

آیه 105 سوره انبیاء که به حضرت و یاران و همکارانش تفسیر شده است بیانگر شایسته بودن کارگزاران اوست.(2)

بعلاوه از کارگزاران پیمان نامه می گیرد که حضرت علی علیه السلام آن عهدنامه را در بیش از بیست و شش ماده بیان کرده است.(3)

اضافه بر همه، نظارت مستقیم حضرت بر امور مدیران و سختگیری به آنها «یکون شدیداً علی العمال...».(4)

3. نوآوری و تحول سازنده

امام باقر علیه السلام می فرماید:

«وقتی قائم ما قیام کند مردم را به امر جدیدی دعوت می کند همانگونه که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به سوی آن دعوت کرد».(5)

ص:98


1- بحارالانوار، 52/317 و 327 و مهدی موعود، ص1110.
2- تفسیر قمی، 2/77.
3- منتخب الاثر، ص158.
4- منتخب الاثر، ص384، و بشارة المصطفی، ص207.
5- بحار الانوار، 52/366، «عن جعفر علیه السلام ان قائمنا اذا قام دعا الناس الی امر جدید کما دعا الیه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم .

٤. امنیت راه های اجتماعی

امام صادق علیه السلام می فرماید: «هنگامی که قائم تشکیل حکومت می دهد، به عدالت حکم کند و در روزگار او ستم از بین می رود و راه ها امنیت می یابد».(1)

و علی علیه السلام می فرماید: «… خداوند کینه توزی را از دل ها بیرون و چهارپایان و درندگان رام و در صلح زندگی کنند تا جایی که زنی تنها از عراق تا شام راه می پیماید در حالی که هیچ مزاحم و درنده ای او را آزار نمی رساند و پا نمی گذارد مگر بر روی سبزه ها و گیاهان».(2)

5. رشد علم و عقل

با تکامل عقل و دانش بشری و تکنولوژی در تمام زمینه ها و هدایت و آرامش، مکارم اخلاق ناتمام ماندة همه انبیاء را تکمیل و چون خورشید همه موجودات را حیات می بخشد. امام باقر علیه السلام می فرماید:

ص:99


1- بحار الانوار، 52/338. «اذا قام القائم حکم بالعدل و ارتفع فی ایامه الجور و امنت السبل».
2- بحارالانوار، 2/316 و 280، «… و لذهب الشحناء من قلوب العباد و اصطلحت السباع و البهائم حتی تمشی المراة بین العراق و الشام و …».

«آنگاه که قائم ما قیام کند دست (عنایت و ولایت) خود را بر سر بندگان خدا قرار می دهد و خردهایشان را متمرکز و اخلاقشان را به کمال رساند».(1)

و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:

«در زمان او (حضرت مهدی) آنقدر علم و حکمت داده می شود که یک زن در خانه خودش طبق کتاب خدای متعال و سنت رسول خدا قضاوت می کند».(2)

امام صادق علیه السلام می فرماید:

«علم بیست و هفت حرف است که آنچه انبیاء آوردند دو حرف و وقتی قائم ما قیام کند بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده بین مردمان منتشر می کند...».(3)

«و نیز آن چنان خداوند چشم و گوش شیعیان ما را تقویت می کند که میان آنها و امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نامه رسان نخواهد بود؛ با آنها

ص:100


1- بحارالانوار، 52/362، و منتخب الاثر، ص482، «اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم».
2- بحارالانوار، 52/352، «و تؤتون الحکمة فی زمانه حتی ان المرأة لتقضی فی بیتها بکتاب الله تعالی و سنة رسول الله».
3- بحارالانوار، 52/336.

سخن می گوید، سخنش را می شنوند و او را می بیند در مقر خودش…».(1)

6. عدالت فراگیر

از اهداف همة انبیاء و معصومین علیه السلام ستم ستیزی و ایجاد و اجرای عدالت در تمام شئون زندگی عباد خدا بوده(2) که جز در مقطع خاص و جغرافیای محدود موفق نشدند، ولی در حکومت حضرت مهدی علیه السلام این هدف اساسی توسعه و پیاده خواهد شد.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

«آگاه باشید به خدا سوگند بدون تردید عدالت را همه جا حتی درون خانه ها وارد کند و فراگیر نماید همان گونه که سرما و گرما وارد می شود(3)، او در تمام عرصه های زندگی ظلم را برداشته و عدالت را حاکم کند».(4)

و امام علی علیه السلام می فرماید:

ص:101


1- بحارالانوار، 52/336.
2- حدید ()/ 25.
3- بحارالانوار، 52/362، «اما والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم کما یدخل الحر و القر».
4- بحارالانوار، 52/338.

«او قطعاً زمین را از هر فریبکاری و پلیدی پاک می کند و به عدالت رفتار می نماید و عدالت گستری و روش عدالت پیامر صلی الله علیه و آله و سلم را به شما نشان خواهد داد».(1)

امام رضا علیه السلام فرمود: «وقتی او ظهور کند زمین به نور پروردگار روشن گردد و میزان عدل بین مردمان نهاده شود و کسی بر کسی ستم نکند».(2)

7. بهبود اخلاق فرد و جامعه

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام فرمود: «…در آن زمان خداوند میان قلب های بندگان انس و الفت برقرار می کند(3) و به وسیلة او دروغ را نابود نموده و روزگار سخت و رنج آور را از بین می برد و ذلت بردگی و بندگی را از گردن ها برمی دارد»(4) و دوستی و یگانگی برقرار می کند به طوری که هر کس هر چه نیاز دارد بدون مانع از جیب برادرش بر می دارد.(5)

امام صادق علیه السلام می فرماید:

ص:102


1- بحارالانوار، 51/120، نهج البلاغه، خطبه 138. «و لیطهرن الارض من کل غاش و لیعملن بالعدل».
2- بحارالانوار، 52/322.
3- بحارالانوار، 51/84، «… به یؤلف الله بین قلوب العباد».
4- بحارالانوار، 51/75، «و به یمحق اله الکذب و یذهب الزمان الکلب به یخرج ذل الرق من اعناقهم».
5- بحارالانوار،

«در آن روزگار اختلاف های میان ملت ها و دین ها برداشته و دین واحد در همه جا می باشد،(1) و بعد از رنج شدید و گرفتاری طولانی و نگرانی، ترس و اندوه از شیعه بر گیرد...».(2)

حضرت علی علیه السلام به امام حسین علیه السلام فرمود: «او بر انس و جن چیره می گردد و ریشه پستی و انحراف را از روی زمین بر می کند».(3)

8. شکوفایی اقتصادی و رفاه

در دولت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برکات زمین و آسمان و کشاورزی افزایش می یابد.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «در آن زمان امت من از نیکوکار و فاجر، چنان از نعمت برخوردار شوند که هیچ امتی آن چنان برخوردار نگشته، سرتاسر زمین محصول دهد و هیچ چیز را از آنان دریغ ندارد، اموال انبوه شود، هر کس نزد او آید و طلب مالی کند حضرت بی درنگ گوید بگیر».(4)

امام باقر علیه السلام می فرماید:

ص:103


1- بحارالانوار، 53/4.
2- بحارالانوار، 52/129؛ غیبة نعمانی، ص99.
3- بحارالانوار، 52/362؛ غیبة نعمانی، ص275.
4- عقد الورود، ص170، «تتنعم فیه امتی نعمة لم یتنعموا مثلها قط البر و الفاجر تؤتی الارض اکلها…».

«هنگامی که قائم ما ظهور نماید اموال را چنان به مساوات تقسیم نماید که حتی نیازمند زکات پیدا نمی شود...».(1)

از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: «آنگاه که حضرت مهدی قیام کند خداوند غنا و بی نیازی در دل ها می افکند».(2)

و همچنین امام باقر علیه السلام می فرماید:

«وقتی او ظاهر شود... سالی دوبار هدیه هایی به مردم می بخشد و در ماه دو مرتبه ارزاق و مواد معیشتی به آنها می دهد و در میان مردم چنان به تساوی قسمت می کند که محتاج زکاتی هم باقی نمی ماند».(3)

9. عمران و آبادی

امام صادق علیه السلام می فرماید:

«حضرت مهدی علیه السلام به کارگزارانش دستور می دهد تمام مناطق را آباد سازند.»

ص:104


1- بحارالانوار، 52/385 و 390 و منتخب الاثر،  ص473، «… حتی لا تری محتاجاً الی الزکاة».
2- الملاحم و الغنی، ص71 «اذا خرج المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف القی الله الغنی فی القلوب العباد».
3- بحار الانوار، 52/390، «اذا ظهر القائم… یعطی الناس عطایا مرتین فی السنة و یرزقهم فی الشهر رزقین و یسوی بین الناس حتی لا یری محتاجاً الی الزکاة».

امام باقر علیه السلام می فرماید: «به وسیله او سراسر زمین عمران و آباد و خرم و سرسبز می شود».(1)

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «ویرانه ای نمی ماند مگر آن را آباد می کند».(2)

راه های اصلی را توسعه می دهد، برای خیابان ها پیاده رو می سازد حتی اگر مسجدی سر راه باشد بر می دارد، پنجره هایی که مزاحم عابرین است می بندد، از ایجاد ناودان و محل زباله و آ لودگی در کوچه ها جلوگیری و پیش آمدگی ها و بالکن ساختمان ها و مناره ها را خراب می کند.

همه جا نظافت و فضای سبز و محیط زیست سالم مشاهده می شود.(3)

10. خشنودی جهانی

در سایه ایمان و اخلاق و رشد اقتصادی و رفع فقر و بیماری و گرفتاری، امنیت و عدالت و عمران و علم و بهداشت و… همگان حتی پرندگان و موجودات دیگر احساس فرح و شادمانی کنند که با رهبری حجت حق، ظلم و عصیانی نمانده و همه انسان ها همراه با کاروان آفرینش به عبودیت و

ص:105


1- منتخب الاثر، ص157، «و تعمر الارض و تسفو و تزهوا».
2- موعودی که جهان در انتظار اوست، ص222. «و لا یبقی خراب الا و عمر».
3- برای اطلاع مفصل به کتاب های بحار الانوار 52 و 53 و اثبات الهداة 6 و 7 و غیبت نعمانی .

بندگی خدا مشغولند و تمام روابط فردی و اجتماعی و با طبیعت و… بر اساس اطاعت و فرمانبرداری خداست و همه در فضایی آکنده از عطر و طعم خوش حکومت خدایی به سر می برند.(1)

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:

«در خلافت و حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اهل آسمان و زمین حتی پرندگان و ماهیان دریا و حیوانات وحشی خشنود می باشند».(2)

امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید:

«... او زمین را از عدل و داد و نور و برهان پر می کند. شرق و غرب زمین از آیین او پیروی کنند تا آن که کافری نماند مگر آن که ایمان آورده و گنهکار و فاسدی نماند مگر اینکه نیکوکار شود و در حکومت او درندگان با هم صلح کنند، زمین تمام گیاه و محصولش را بیرون می ریزد، آسمان برکاتش را فرو می فرستد، همه گنجینه ها و ثروت ها برای او آشکار می گردد...».(3)

ص:106


1- بحار الانوار، 51/81، و کشف الاسرار، ص145. «یفرح به اهل السماء و الارض و الطیور و الحیتان فی البحر…».
2- بحارالانوار، 52/316، «یرضی فی خلافته اهل الارض و السماء و الطیر فی الجو … و تعیش الماشیه، و اصطلحت السباع و البهائم.».
3- بحارالانوار، 52/280، «یملأ الارض قسطاً و عدلاً و نوراً و برهاناً یدین عرض البلاد و طولها لا یبقی کافر الا آمن و لا طالح الا صلح و تصطلح فی ملکه السباع و تخرج الارض نبتها و تنزل السماء برکتها و تظهر الکنوز…».

افق آینده در دعای عهد

در خاتمه فرازهایی از دعای عهد (منقول از امام صادق علیه السلام را پایان بخش کتاب قرار می دهیم (که در واقع اهم اهداف حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جامعه را در فردای ظهور بیانگر است).

هر صبح و شام از خداوند می خواهیم: «… به وسیله او، حق همه جا استوار و محقق و باطل از بین برود، تمام سرزمین هایت عمران (در همه عرصه ها) و بندگانت حیات معنوی یافته زنده شوند. او پناهگاه ستمدیدگان گردد و احکام تعطیل مانده کتابت تجدید و اجرا شود و معارف بلند دین تو و روش ها و سنت های پیامبر را پایدار و پیاده نماید…».(1)

ص:107


1- مصابیح الجنان، ص165، «…. واعمر اللهم به بلادک و احی به عبادک… حتی لا یظفر بشی من الباطل الا مزقه و یحق الحق و یحققه و اجعله اللهم مفزعاً لمظلوم عبادک… و مجدداً لما عطل من احکام کتابک و مشیداً لما ورد من اعلام دینک و سنن نبیک صلی الله علیه و آله و سلم …».

فهرست منابع

1. قرآن کریم.

2. نهج البلاغة.

3. آینده و آینده سازان، محمد دشتی.

4. احتجاج، احمد بن علی طبرسی.

5. اصول کافی، محمد بن یعقوب کلینی.

6. بحارالانوار، علامه محمد باقر مجلسی.

7. تاریخ ایران قدیم، حسین پیرنیا.

8. تحف العقول، ابی محمد الحسن بن علی بن الحسین بن شعبة الحرانی قدس سرّه.

9. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم قمی.

10. تفسیر نورالثقلین، عبد علی بن جمعه العروسی.

11. تهذیب الاحکام، محمد بن الحسن شیخ طوسی.

12. جنبش های شیعی در تاریخ ایران، علی امین زاده.

13. دائرة المعارف تشیع، امد صدر حاج سید جوادی و دیگران.

14. دلائل الامامة، محمد بن جریر بن رستم.

15. زمینه سازان انقلاب جهانی،  هاشم شهیدی.

16. سفینة البحار، حاج شیخ عباس قمی.

17. سنن ترمذی، محمد بن عیسی ترمذی.

18. سیره چهارده معصوم علیهم السلام، محمد محمدی اشتهاردی.

ص:108

19.شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید معتزلی.

20.عصر الظهور، علی کورانی عاملی.

21.عقد الدرر فی اخبار المنتظر، یوسف بن یحیی مقدس شافعی.

22.عیون اخبار الرضا علیه السلام شیخ صدوق(ره).

23.الغیبة، محمد بن ابراهیم بن جعفر کاتب نعمانی.

24.الفجر المقدس الهدی، مجتبی السادة.

25.فرهنگنامه مهدویت، خدامراد سلیمیان.

26.فصلنامه انتظار موعود، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف .

27.کتاب الغیبة، ابوجعفر محمد بن الحسن شیخ طوسی.

28.کشف الغمة فی معرفة الائمة علیهم السلام، علی بن عیسی اربلی.

29.کمال الدین و تمام النعمة، ابو جعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی (شیخ صدوق).

30.کنز العمال، علاء الدین علی هندی متقی.

31.المحاسن، احمد بن محمد بن خالد (البرقی).

32.مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری.

33.معجم البدان، یاقوت حموی.

34.منتخب الاثر، لطف الله صافی گلپایگانی.

35.المهدی الموعود المنتظر، نجم الدین جعفر بن محمد العسکری.

36.نجم الثاقب، میرزا حسین طبرسی.

37.نهج الفصاحة.

38.وسائل الشیعة، محمد بن الحسن الحرّ العاملی.

39.ینابیع المودة، قندوزی.

40.یوم الخلاص، کامل سلیمان.

ص:109

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109